آثار اذان و اقامه
سربلندی اذان گویان در قیامت
ثواب اذان گو
کسى که دیگرى را دوست دارد سخن گفتن با او را هم دوست دارد. آنها که با زبان ، مدّعى خداخواهى و خدادوستى اند، ولى علاقه اى به نماز ندارند در ادّعاى خود صداقت ندارند. نماز ملاک و میزان مقدار تعهّدى است که انسان در اظهارات خود دارد. به همین دلیل نماز منافق همچون سایر اعمالش همراه با صداقت نیست .
بی تردید یکی از مهمترین ارکان دین مبین اسلام به جا آوردن نماز، البته به شکل صحیح آن می باشد، به نحوی که حضرت علی (ع) فرموده اند: همانا ستون دین نماز است و آن نخستین کاری از کارهای بنی آدم است که قبل از هر چیز مورد نظر قرار می گیرد، بنابراین اگر نماز صحیح باشد، در کارش نظر افکنده می شود و اگر صحیح نباشد، در بقیه کار و اعمالش نظر نخواهد شد.
با توجه به تاکیدی که بر انجام نماز در قرآن و روایات رسیده
از سوی بزرگان دین شده است، به جا آوردن این عمل حکم ستون و عمود دین را دارد و
براساس آن حضرت محمد (ص) پیروان خود را
به چهار گروه و نوع تقسیم نموده اند به نحوی که ایشان فرموده اند: أمتی علی
اَربَعَة اَصناف؛ پیروان من چهار صنف و نوع هستند:
1- صنفٌ یُصَلون، وَلکِنَهُم
فِی صَلوتِهِم ساهُون، فکانَ لَهُم الوَیل، وَ الوَیلُ اِسمُ دَرکةٍ مِن دَرکاتِ
جَهَنَم؛ نوعی از مردم نماز می خوانند، ولی به نمازشان اهمیت نمی دهند، پس «ویل»
مال آنان است؛ و «ویل» نام طبقه ای از طبقات پایین دوزخ است.
خداوند مى فرماید: ((فاذکرونى اَذکرکم )) شما مرا یاد کنید من هم شما را یاد مى کنم .
یاد ما براى خدا سودى ندارد، ولى یاد او از ما، لطفش را نصیب ما مى فرماید، لغزش ما را مى بخشد، دعاى ما را مى پذیرد، مشکل ما را حل مى کند، لطف او براى ما بى نهایت ارزش دارد. پس در نماز که یاد خدا مى کنیم ، کالاى پرارزشى را گرفته ایم .
علاوه بر حضور قلب و خشوع در نماز که سفارش اسلام و از علامات مؤ من است و اهمیّت آن تا آنجاست که اگر نمازى با توجّه خوانده نشود قبول نمى شود و از نماز همان مقدارى مورد قبول است که با حضور قلب باشد، ولى با این همه اسلام سفارش کرده که نماز با بهترین لباس از نظر پاکى و نو بودن ، همراه با عطر و وقار و آرامش انجام گیرد، تا جائى که بعضى به امام سجاد علیه السّلام که به سوى مسجد مى رفت ، گفتند: گویا منزل عروس مى روى ! امام فرمود: ملاقات با خالق زیبائى ها دارم .
به خصوص زنان خوب است به هر نحو خود را براى نماز بیارایند، به این معنا که زیورهایى گرچه ساده و اندک هنگام نماز با خود داشته باشند.
نشانه قبولی نماز
تنها مشکلى که دنیاى علم وصنعت امروز آن را حل نکرده ، مشکل آرامش روحى است . هر روز آمار بیمارى هاى روانى ، و مصرف قرص اعصاب زیاد مى شود. هیچ چیز به انسان آرامش نمى دهد جز یاد خدا و ایمان و اُنس و عشق و توکّل به او.
آرى نماز یاد خداست و فقط با یاد خدا دل ها آرامش مى یابد.
افرادى را مى شناسیم که داراى قدرت ، مال و علم هستند، امّا آرامش لازم را ندارند. در مقابل ، افرادى تهیدست هستند که به خاطر ایمان به سرچشمه هستى داراى قلبى آرامند، دید و بینش و اعتقاد خاصّى دارند که حوادث تلخ و شیرین را مى پذیرند و براى آنها تحلیل منطقى دارند.
آرى با یاد خداوند دل ها آرام مى گیرد و بهترین یاد خدا همان نماز است ، کمبود امروز بشر علم و تخصصّ نیست ، بلکه دل آرام است . نه فرعون ها و ابرقدرت ها دل آرام دارند، نه قارون ها، و نه ابولهب ها، و نه منافقان چند چهره .
تنها رهبرى را که ما در زمان خودمان داراى دل آرام دیدیم ، حضرت امام خمینى قدّس سرّه بود که روز 12 بهمن 57 وقتى در هواپیما نشست تا به ایران بیاید، خبرنگار از او پرسید چه احساسى دارید؟ فرمود: هیچ .
با اینکه هنوز نظام شاهنشاهى سرِ پا بود و احتمال سرنگونى هواپیما داده مى شد.
در وصیّت نامه خود نیز نوشت من با قلبى آرام به سوى خدا مى روم . این دل آرام از زور و پول و مقام نیست ، از پیوند با خداست که بهترین نوع آن نماز است .
دعا براى والدین، گذشته از آن که وظیفه فرزند است عبادتى برتر و اطاعتى بزرگ در نزد پروردگار است.
از سفارشهاى خداوند به انسان شکرگزارى در برابر پدر و مادر است که در ردیف سپاسگزارى در برابر نعمتهاى پروردگار قرار گرفته است. حق تعالى مىفرماید:
وَ وَصَّیْنَا الْإِنسنَ بِوَ لِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَ فِصلُهُ فِى عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِى وَ لِوَ لِدَیْکَ إِلَىَّ الْمَصِیرُ» «1»
و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش به او حامله شد [در حالى که] سستى به روى سستى [به او دست مىداد] و باز گرفتنش [از شیر] در دو سال است [و سفارش کردیم] که براى من و پدر و مادرت سپاس گزارى کن؛ بازگشت [همه] فقط به سوى من است.
شبهه : اگر کسی بگوید که من با خدا رابطه دارم و از رابطه با او احساس خوشبختی میکنم آیا این فرد نماز یا روزه را به جا می آورد یا فقط حرف میزند؟ اصلاً به طور کلی ارتباط با خدا شامل چه چیزهایی هست؟
باید از خودش بپرسید که «من با خدا رابطه دارم یعنی چه؟» و اصلاً چرا نزد دیگران چنین ادعایی میکند؟
الف – همه موجودات عالم، از آن جهت که مخلوق او هستند، مرزوق هستند و تحت ربوبیت الهی هستند، چه بدانند و چه ندانند – چه بخواهند و چه نخواهند، با خدا رابطه دارند. از خاک و سنگ و حیوانات و پرندگان گرفته تا انسانها، ملائکه و انسانهای کامل(معصومین علیهمالسلام)
هم ملائکهی حامل و طواف کنندهی عرش با خدا مرتبط هستند و دائم تسبیح میکنند:
بعد از حدود 15 سال که مسلمانان به سوى بیت المقدّس نماز مى خواندند، وقتى به دلائلى قبله به سوى کعبه تغییر کرد، سؤ الى براى مسلمانان پیش آمد که نمازهاى قبلى ما چه حکمى دارد؟ این مسئله را از پیامبر پرسیدند.
آیه نازل شد که نمازهاى قبلى شما صحیح است و خداوند پاداش نمازهاى شما را ضایع نمى کند.
لکن آیه اى که نازل شد این بود: ((وماکان اللّه لیضیع ایمانکم )) خداوند ایمان شما را ضایع نمى کند. یعنى به جاى اینکه بگوید: نمازهایتان از بین نرفته و صحیح است ، مى فرماید: ایمانتان ضایع نشده ، که این تعبیر نشان دهنده آن است که نماز یعنى ایمان و ترک نماز یعنى ترک ایمان .