موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
نماز جمعه

نماز جمعه

دو رکعت است و مثل نماز صبح مى باشد. این نماز داراى دو قنوت است . قنوت اول قبل از رکوع رکعت اول و قنوت دوم پس از رکوع رکعت دوم است . نماز جمعه داراى دو خطبه است که مانند اصل نماز، واجب بوده و باید توسط امام جمعه ایراد شود. بدون این دو خطبه ، نماز جمعه محقق نمى شود و واجب است دو خطبه را قبل از نماز جمعه بخواند.


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/27 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نرم افزار نمایش اوقات شرعی و پخش اذان، Athan (Azan) Basic 4.5
نرم افزار ATHAN (AZAN) BASIC ابزاری برای پخش اتوماتیک اذان و نمایش اوقات شرعی شهرها است. توسط نرم افزار Athan (Azan) Basic می توانید به صورت خودکار و در زمان مناسب صدای اذان را پنج بار در روز و برای هر نماز بشنوید. این نرم افزار دارای دقیق ترین اوقات شرعی، جهت قبله، تقویم هجری اسلامی و بسیاری از صداهای زیبای اذان می باشد.  این نرم افزار با تنظیم شهر محل اقامت(دارای لیست کامل شهرهای کشورهان جهان) و انتخاب اذان دلخواه (اذان های مکه، مدینه و یا مسجد الاقصی) در پنج نوبت صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشاء اذان بر روی سیستم شما پخش می کند.  این نرم افزار این قابلیت را دارد که پس از انتخاب شهر محل اقامت و محاسبه طول و عرض جغرافیایی شهرتان توسط برنامه بتوانید به سادگی جهت قبله را پیدا کنید. این نرم افزار در حال اجرا بسیار سبک می باشد و با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز 8.1 نیز سازگار است.

دانلود Athan (Azan) Basic 4.5 با لینک مستقیم(8.05 MB)

منبع: تبیان


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/27 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیات نماز به تفکیک سوره- سوره مزّمل

آیه

نام سوره

پیام آیه

ترجمه آیه

تفسیر آیه

آیه 2

سوره مبارکه مزمل

توصیه به نماز شب

شب را جز اندکی به عبادت برخیز

تعبیر به" قیام" در جمله" قُمِ اللَّیْلَ" به معنى برخاستن در مقابل خوابیدن است، نه فقط روى پا ایستادن .تفسیر نمونه/ج25/ص167

آیه 20

سوره مبارکه مزمل

پیامبر اکرم (ص) ویارانش از برترین برپا کنندگان نماز شب هستند

قطعا پروردگارت می داند که تو نزدیک به دو ثلث از شب و گاه نصف آن یا ثلث آنرا ( به نماز ) بر می خیزی وگروهی از آنان که با تو هستند نیز (چنین می کنند) وخداست که اندازه شب و روز را تقدیر می کند می داند که شما هرگز نمی توانید حساب آنرا( برای زمان عبادت ) اندازه گیری کنید پس بر شما بخشید اینک هر چه از قرآن میسر شد بخوانید (خدا) آگاه است که گروهی از شما بیمار خواهند شد وعده ای دیگر در پی کسب روزی خدا سفر می کنند و (گروهی ) دیگر در راه خدا جهاد می کنند پس هرچه میسر شد از آن بخوانید ونماز برپا دارید وزکات بپردازید وبه خدا قرض الحسنه بدهید وهر کار خوبی برای خود پیش فرستید آنرا نزد خدا بهتر وبا پاداشی بزرگتر باز خواهید یافت واز خدا آمرزش بخواهید که خدا آمرزنده مهربان است

به گونه‏اى که از بعضى روایات استفاده مى‏شود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب" ثلث" و" نصف" و" دو ثلث" گرفتار اشکال و دردسر مى‏شدند (چرا که وسیله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت) و به همین جهت ناچار احتیاط مى‏کردند، و این امر سبب مى‏شد که گاه تمام شب را بیدار بمانند، و مشغول عبادت باشند، تا آنجا که پاهاى آنها به خاطر قیام شبانه ورم کرد! لذا خداوند این حکم را بر آنها تخفیف داد و فرمود:" او مى‏داند که شما نمى‏توانید مقدار مزبور را دقیقا اندازه‏گیرى کنید، به همین جهت شما را بخشید، اکنون آن مقدارى که از قرآن براى شما میسر است تلاوت کنید .تفسیر نمونه/ج25/ص193


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/27 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
شب به نماز نافله، روز به کمین قافله
 

کاربرد: این ضرب المثل نیز نشانگر این است که افرادی وجود دارند که از گزاردن نمازهای مستحبی (نافله) غافل نیستند و زیاده نماز می گزارند ولی در عمل از هیچ عمل زشت و ناپسندی حتی دزدی اجتناب نمی کنند و با خواندن نمازهای مستحبی سعی در سرپوش گذاشتن روی کارهای خود می نمایند.

 

 


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نماز مانند ستون خیمه دین

قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : مَثَلُ‏ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْکَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ یَنْفَعْ طُنُبٌ وَ لَا وَتِدٌ وَ لَا غِشَاءٌ.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است، هرگاه ستون ثابت باشد طناب‏ها و میخ‏ها و پرده‌ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بشکند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده اثری خواهد داشت. (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 211؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 33؛ بحارالانوار، ج 79، ص 218)    


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نمازی توصیه شده برای بر طرف شدن فقر و تنگدستی
نماز برای طرف شدن فقر و تنگدستی


از امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایت شده : چون امری بر تو مشکل شود وقت ظهر دو رکعت نماز بخوان، در رکعت اول حمد و توحید و سه آیه اول از سوره فتح، و در رکعت دوم حمد و توحید و سوره انشراح، که بسیار مجرب است.

نماز برای طرف شدن فقر
روای می گوید: خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ بودم که یکی از اصحاب حضرت عرضه داشت یابن رسول الله فدایت شوم، مردی فقیرم. امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیر و ظهر روز جمعه به پشت بام یا بیابانی که کسی تو را نبیند برو و پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ را زیارت کن و رو به قبیله بنشین و دست راست را روی دست چپ بگذار و بگو:


« خداوندا! تویی تو، و امید به غیر تو به نومیدی بدل شود، و آرزومندی به غیرت به نتیجه و مقصود نرسد ، تکیه گاه آن که تکیه گاهی ندارد، من جز تو تکیه گاهی ندارم ، در کارم فرج و گشایشی قرار ده و مرا از جایی که گمان ندارم و گمان دارم روزی ده».

بعد بر زمین سجده کن و بگو: «ای فریاد رس! از فضل خویش برایم ممری از روزی قرار ده». و آفتاب روز شنبه بر تو طلوع نکند، مگر با روزی تازه.


نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ چون برای اهل بیتش مشکلی پیش می آمد می فرمود: ای اهل من! نماز بخوانید نماز بخوانید.

منبع:andisheqom.com


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نماز و اقتصاد سالم

نماز و اقتصاد سالم

خداى تعالى، در آخرین آیه از سوره مبارکه فتح فرموده است:

«مُحمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلىَ الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَئهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فىِ وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ؛ (1)

محمّد، فرستاده خداست و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود مى‏بینى در حالى که همواره فضل خدا و رضاى او را مى‏طلبند نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است.»

 این آیه، برخى از صفات مؤمنان عهد رسول خداصلى الله علیه و آله و سلم را براى ما ذکر مى‏کند. آنان نسبت به کافران سخت و خشن و در میان خود نرم و مهربان بودند. با یکدیگر رکوع و سجود مى‏کردند، از فضل و احسان خدا سود مى‏جستند و خوشنودى او را طلب مى‏کردند.

 صفات مذکور در آیه فوق، یک مجموعه است و به هم مربوط است. مردمى که از فضل و بخشش خدا سود نمى‏جویند و خوشنودى او را نمى‏طلبند بلکه از زیرکى خود بهره مى‏جویند و در معاملات و روابط اقتصادى و مالى خود، جانب انصاف و خوشنودى حق را نگه نمى‏دارند، رحمت و رأفت بین خود و اتحاد اجتماعى خود را از بین مى‏برند و در مقابل دشمنان، ناتوان مى‏گردند.

 نقش نماز حقیقى در ایجاد ارتباط با خدا و رعایت انصاف و کسب حلال و در نتیجه ایجاد یک نظام اقتصادى سالم بر کسى پنهان نیست. (2)

 

از دیگر آثار و اسرار نماز که حائز اهمیت فراوانى مى‏باشد، میزان و معیار بودن نماز نسبت به اجراى دیگر دستورات و احکام الهى است.

فردى که نماز مى‏گذارد خود را موظف مى‏بیند که به دیگر احکام و دستورات الهى نیز عمل کند و آنها را نیز مورد توجه قرار دهد نمازگزار نمى‏تواند با بدن ناپاک و اعضاء آلوده به ناپاکى به نماز بایستد فرد جنب، فرد حائض و فرد نفساء بدون طهارت لازم نمى تواند نماز انجام دهد.

نمازگزار ضرورت دارد لباس پاک و عارى از البسه محرم (مانند زربفت، حریر و ابریشم (براى مردان) استفاده کند.

و از طرفى باید حلال و غیر غصبى بودن آن را احراز کند.

همچنان که مکان نمازگزار نباید غصبى و دزدى بوده باشد.

یا اینکه نماز او مانع از عبور و مرور مردم بوده باشد نمازگزار وظائف و آداب فراوان دیگرى مانند وقت شناسى، قبله شناسى را دارد که در رساله‏هاى علمیه به تفصیل مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

پس نماز در عین یک عمل واحد اسلامى بودن در همان حال، میزان و شاخص دهها و صدها عمل الهى دیگر نیز مى باشد. (3)

در نماز باید لباس و مکان و آبى که براى غسل و وضو استفاده مى شود حلال و طبق دستور اسلام باشد و اگر دگمه یا نخى از لباس یا قطره اى از آبى که براى نماز مصرف مى شود از طریق نامشروع تهیه شده باشد نماز باطل است.

جالب اینکه اگر بخواهیم نماز و دعاى ما قبول واقع شود باید لقمه اى را که مصرف مى کنیم نیز حلال باشد.

آرى همانگونه که هواپیما براى پرواز، بنزین مخصوص مى خواهد، پرواز معنوى انسان نیز لقمه حلال لازم دارد. (4)

 

یعنى اسلام، پرستشى را که در آن حقوق اجتماعى محترم نباشد، قبول ندارد. (5)

پی نوشته ها :

1- الفتح، 29.

2- مقاله: «تأثیر نماز در مسائل اجتماعى، سیاسى و فرهنگى»، میثم شرفى.

3- سیرى در اسرار نماز، عقیقى بخشایشى، ص 24-40.

4- یکصد و چهارده نکته درباره نماز، محسن قرائتی، ص 80.

5- نگرش نوین به زیباترین پرستش، بر محور نهج‏البلاغه، حسینعلى مصدقیان، ص 60-64.

 


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نماز، عامل وحدت اجتماعی

نماز، عامل وحدت اجتماعی

بیشتر اختلافات و کشمکشها در میان مردم از آن رو پیش مى‏آید که اغلب با مقاصد همدیگر تفاهم و آشنایى پیدا نمى‏کنند. همانند مضمون داستان مثنوى مولوى پیش مى‏آید که چهار نفر نام انگور را هر کدام با لغتى مى‏گفتند و با هم سر عنوان خواسته‏ى خود منازعه داشتند که با ارائه عین مورد ادعا اختلافات خاموش گردید.

 اگر همه‏ى افراد در مسیر زندگى با روحیات و عواطف و تمایلات همدیگر آشنایى و تفاهم پیدا نمایند عداوتها و کینه‏ها و اختلافات و کشمکش‏ها تا حدود فراوانى تبدیل به مهر و عطوفت و محبت و صمیمیت خواهد شد...

اسلام براى هماهنگ ساختن تمام شئون زندگى و ایجاد الفت میان طبقات و اقشار گوناگون و متفاوت اجتماعى برنامه‏هاى هماهنگ و دستورهاى متحد و یکنواختى را تشریع فرموده است که نماز نمونه‏اى از آنها است.

پیروان اسلام همگى بالاتفاق وظیفه دارند شبانه روز چندین بار به صورتهاى فردى یا اجتماعى نماز بپا دارند و کلمات و دعاها از جمله ایاک نعبد و ایاک نستعین و اهدنا الصراط المستقیم... را به زبان آرند و از خداوند متعال هدایت و سعادت همگانى را درخواست نمایند بر اساس ایجاد تفاهم و هماهنگى، در میان قشرها و سطوح مختلف اجتماعى است که هر کس در هر موقعیت و شرایط در فکر وحدت در طلب خیر براى سایر افراد و ابناء نوع بشرى از برادران اسلامى مى‏باشد و ایجاد وحدت حقیقى با دیگر برنامه‏ها جز نماز، امر عملى نیست.

نماز یک برنامه وحدت بخش عملى در میان تمام مسلمانان جهان مى‏باشد به ویژه آنکه این عمل عبادى به صورت جماعت و جمعه و به صورت عمومى و همگانى برگزار گردد. که درست مفاهیم عبادت مى‏کنیم، کمک مى‏طلبیم، ما را به راه راست هدایت، مصداق عینى و عملى پیدا نماید. (1)

«طبق نظر قرآن کریم شرط وحدت اسلامى و برادر ایمانى شدن، نماز خواندن است.»(2)

یعنى با این تذکر نماز رکن تشکیل یک واحد اجتماعى اعتقادى است که ابتدا برادر ایمانى شکل گرفته و سپس بر اساس آن وحدت ایجاد مى‏شود و جامعه‏اى بر اساس آن تشکیل مى‏شود که سرلوحه آن نماز و عبادت است.

امام ‏على ‏علیه السلام خطاب به کوفیان فرموده‏اند:

«پس در حالات گذشتگان و مؤمنان پیش از خودتان نیک بنگرید، چگونه بودند زمانى که گروه‏ها، گرد هم آمده (خُلق و خوها موافق و مجتمع)، خواهش‏ها سازگار، دل‏ها راست، (آرا همگون)، دست‏ها پشت سر هم، شمشیرها یار یکدیگر، نیایش‏ها و بینش‏ها، فرو رونده و ژرف‏نگر، و اراده‏ها، یکى و تصمیم‏ها هماهنگ بود؟

آیا (به سبب این بینش و اتحاد)، خداوندانِ قدرت سرزمین‏ها و مالک گردن‏هاى مردم دنیا نبوده‏اند؟ حال، به آن چه در پایان کارهایشان به سوى آن گرویدند، خوب بنگرید، هنگامى که جدایى پیش آمد، پیوستگى و سازگارى، پراکنده گردید، و سخن زبان‏ها و اعتقاد دل‏ها دوگانه گشت، چون ستیزیدند، گروه‏گروه شدند، و چون جنگیدند، پراکنده شدند، در نتیجه، خدا جامه شرافتى را که به آنان اعطا کرده بود از تنشان بر کند و خوشى و فراوانى نعمت خود را از آنان ربود، و داستان‏ها و سرگذشت‏هایشان براى پند پذیرانتان در میان شما بر جا ماند.» (3)

 

نماز باعث هم‏آوایى جهان هستى و نمازگزار با یکدیگر مى شود. کلیه اشیاء در جهان هستى در حال تسبیح خداوند هستند.(4)

«مولاى متقیان علیه السلام فرمود: هنگامى‏که انسان مشغول نماز است، بدن و لباسش و آنچه در اطراف اوست تسبیح خدا مى‏گوید.» (5)

بدین جهت، بجاآوردن نماز، پرستش، کرنش و ثناى معبود هم‏آوایى با جهان هستى است.

هر سپاه و سازمانى براى الهام استقامت و ثبات، سروشى را به سربازان و پیروان خود مى‏آموزد، که هر صبحگاه و شامگاه، با سرودن آن، روحیه‏ى مقاومت را در جان‏هایشان به هیجان آورند و عزم و اراده خویش را آهنین سازند. سپاه هستى و ذراتى که به ظاهر خاموش و بى‏صدا مى‏نمایند، سرود پایدارى در فرمانبردارى از آفریننده را هر صبح و شام مى‏سرایند:

 

جمله‏ى ذرات عالم، در نهان‏

با تو مى‏گویند روزان و شبان‏

 

ما سمیعیم و بصیریم و هشیم‏

با شما نامحرمان، ما خامشیم‏

 

چه، شما سوى جمادى مى‏روید

محرم جان خدادان، کى شوید؟

انسان‏ها نیز به عنوان محور نظام خلقت، همنوا با سایر ذرات وجود، صبح و شام خود را با سرودن سروش ستایش و سپاس و اعلام وفادارى در اطاعت از خالق هستى آفرین، سپرى مى‏کنند. این سرود که در آن، تقیّد به مهم‏ترین نکات عقیدتى، اخلاقى، عاطفى، سیاسى و... دیده مى‏شود، روح سازش ناپذیرى با طاغوت‏ها و گمراهان، و پایبندى به نظام اخلاقى مشخص را در انسان تقویت مى‏کند. (6)

 

نماز باعث زنده ماندن و تقویت دین، حافظ قرآن (7) گسترش دهنده شعور اجتماعى، عامل بالندگى فردى و جمعى نمازگزاران و ایجاد کننده قدرت فردى و جمعى در نمازگزاران مى‏باشد.

نماز، بخصوص بصورت جماعت انسجام دهنده اجتماع است.

وسیله برائت از مشرکین(8) و ایجاد کننده جنبش اجتماعى است.

پی نوشته ها :

1- سیرى در اسرار نماز، عقیقى بخشایشى، ص 37-38.

2- سوره مبارکه توبه، آیه 11.

3- نهج‏البلاغه، خطبه 234.

4- سوره مبارکه اسراء، آیه 44 و سوره مبارکه رعد، آیه 13.

5- میزان الحکمه، ج5، ص377.

6- پرستش آگاهانه، محمدرضا رضوان‏طلب، ص50-51.

7- ر. ک به از ژرفاى نماز، مقام معظم رهبرى، ص15-16 و تفسیر سوره حمد، سید مرتضى شبسترى، ص14.

8- صد و چهارده نکته درباره نماز، ص93 و تفسیر نماز، قرائتى، ص49.

 


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
دو رکعت نماز حاجت...

امام صادق علیه السّلام: هرکـه درست وضو بگیرد و دو رکعت نماز بگزارد و رکوع و سجود آنها را به طور کامل به جا آورد ، سپس سلام گوید وخداوند عزّ وجلّ و رسول خدا را مدح کند و آن گاه حاجتش را بخواهد هر آینه آن را در جای خود جسته است و هر که خیر را در جایگاهش بجوید ناکام برنگردد .


منبع: میزان الحکمه 4، صفحه


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
«سامی یوسف» از ماجرای نمازخوان شدن خود می‌گوید

  «سامی یوسف» از ماجرای نمازخوان شدن خود می‌گوید

 
خبرگزاری فارس: «سامی یوسف» خواننده مسلمان اهل انگلستان از روزهای جهالت، سردرگمی و در نهایت ایمان قلبی‌اش به دین اسلام و نقش موثر خانواده «شیخ راشد الغنوشی» رهبر مسلمان تونس در این مسیر می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری فارس، سامی یوسف ۳۱ ساله تیر ۱۳۵۹ در تهران متولد شد، او تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده‌ مسلمانی است که از سه سالگی در انگلستان زندگی می‌کند و همواره در ترانه‌هایش به مضامین اسلامی پرداخته است،مجله تایم او را «بزرگترین ستارهٔ راک جهان اسلام» و مجله گاردین از او به عنوان «ستاره راک مقدس» یاد کرده است.

«سامی» که طی سال‌های اخیر چند ترانه نیز به زبان فارسی خوانده است در مصاحبه با مجله انگلیسی زبان «اِمل» می‌گوید: اصالت من آذری است و اگرچه آذری‌ام خیلی خوب نیست، هنوز در خانه به این زبان صحبت می‌کنم، البته من به زبان‌های انگلیسی و فارسی هم صحبت می‌کنم و تلاشم بر این است که زبان عربی را نیز به خوبی یاد بگیرم و یک سال آینده را نیز برای مطالعات اسلامی در مصر خواهم گذراند.

«سامی» که جوان‌ترین فرد خانواده است، هم‌اکنون با پدر، مادر خواهر و برادرش زندگی می‌کند و زندگی‌ روزانه‌اش به دو بخش کار و مطالعه تقسیم شده است، او که همواره در کارهایش سعی کرده به تبلیغ دین اسلام و زیبای‌هایش بپردازد، درباره رسیدن به درک واقعی از اسلام می‌گوید: رسیدن من به چنین درکی سال‌ها به طول انجامید، زمانی که خیلی جوان بودم درک من از اسلام به تبلیغات منفی محدود می‌شد که توسط رسانه‌های غربی منتشر می‌شد ولی از همان دوران کم‌کم سوالات زیادی در ذهنم به وجود می‌آمد که دیگر مسلمانان قادر به پاسخگویی نبودند و من بزرگ می‌شدم در حالی که به شدت از اینکه واجباتم را به جا نمی‌آوردم عذاب وجدان داشتم.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: سرانجام زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشتم، خانواده «شیخ راشد الغنوشی» (یکی از رهبران اسلامی تونس) با ما همسایه شدند و پسرش نیز با من هم‌مدرسه‌ای شد. از آن به بعد من و او صبح با هم به مدرسه می‌رفتیم و بعدازظهرها نیز در خانه ما به بحث و گفت‌وگو درباره مذهب، سیاست و تاریخ می‌‌پرداختیم.

این خواننده محبوب اسلامی ادامه می‌دهد: من دوران حساسی را پشت سر گذاشتم، چند روز نماز می‌خواندم و دوباره چند روزی دیگر نمی‌خواندم و خانواده غنوشی در عین آنکه خیلی روی این مسائل حساس بودند هیچ‌گاه مرا به انجام کاری اجبار نمی‌کردند، خلاصه این دوران تا دهه پیش ادامه داشت تا آنکه من خواندن نماز آن هم ۵ نوبت در روز را به صورت مستمر شروع کردم و پس از مدتی دیدم که چقدر نسبت به این مسئله احساس خوبی دارم و پس از آن در سال ۲۰۰۲ در دوره‌های تجدید ـ که توسط موسسه تحقیقی اسلامی دوحه برگزار شد ـ شرکت کردم و این دوره باعث شد تا با استحکام بیشتری به دین اسلام روز بیاورم، من در این دوره یاد گرفتم که انسان به دنبال دانش نمی‌رود که فقط برای خودش سودمند باشد بلکه باید برای کمک به خود و دیگران در جست‌وجوی دانش باشیم.

«سامی یوسف» می‌افزاید: شرکت در این دوره مثل این بود که دارم یک رویای شیرین می‌بینم، برای یک ماه میان کسانی زندگی کردم که پیش از این هیچ‌گاه آنها را ندیده بودم و روح عشق و برادری آنچنان ما را به هم پیوند داده بود که من تاکنون چنین چیزی را میان اعضای هیچ خانواده‌ای ندیده بودم، کمی بعد با موسسه انتشاراتی «نشید» آشنا شدم و همکاری‌ام را شروع کردم. نشید موسسه‌ای است که دو هدف را دنبال می‌کند: اول؛ گسترش پیام اسلام، و دوم؛ تشویق جوانان به آنکه به دین و ایمانشان افتخار کنند.

وی در پایان این مصاحبه گفت: اسلام انسان بر آن می‌دارد تا در همه زمینه‌ها بهترین باشند و ما با بهره گرفتن از مضامین اسلامی باید تلاش کنیم در تمام عرصه‌های زندگی به عنوان انسانی مسلمان بهترین باشیم.


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1395/3/25 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
معرفی فهرستی کتابهای نماز(460جلد)
1. آخرین پیام، حکایت های نماز: مریم جمشیدی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، انتشارات مدرسه، تهران، 1379.
2. آسمانه، نماز در اسارت، خاطرات آزادگان کشور: ستاد آزادگان استان سمنان: محمد حسن مقیسه، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران.
3. ارکان اسلام شامل آیات، روایات، قصص و حکایات: محسن غفاری، پیام آزادی، تهران، 1379.
4. اشتیاق حضور «مجموعه خاطرات نماز شهیدان»: اسفندیار مبتکر سرابی، ستاد اقامه نماز، تهران، 1380.
5. اولین نماز (خاطرات کودکان و نوجوان)؛ محمد بکائی، حمیدرضا شاه آبادی، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1376.
6. بهترین پناهگاه، حکایات و داستان های نماز: رحیم کارگر، محمد یاری، ستاد اقامه نماز، قم، 1374.
7. بهترین نماز: رضا شیرازی، پیام آزادی، تهران، 1373.
8. بهشت کوچک، خاطرات دانش آموزان یزدی از باغ سبز ایمان، نماز: ستاد اقامه نماز سازمان آموزش و پرورش استان یزد، براثا، یزد، 1381.
9. به عشق محبوب قصه های شیرین نماز: جواد نعیمی، جلیل، مشهد، 1382.
10. پیش از نماز: مصطفی محمدی، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، 1371.
11. تا به اولین نماز: عیسی جمالی فردابه، تهران، 1382.
12. ترنم بهاری، مجموعه ای از خاطرات نماز در اسارت: ستاد اقامه نماز سازمان آموزش و پرورش استان یزد، براثا، یزد، 1381.

برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1395/3/24 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X