امام رضا(علیه السلام)درمورد ارزش معنوی نمازجماعت می فرماید:«فَضلُ الجَماعَهِ عَلَی الفَردِبِکُلِّ رَکعَهٍ اَلفُ رَکعَه»(نوری طبرسی،1407 ق،ج1، ص487)
برتری نمازجماعت بر نماز فرادا، هر رکعت به هزاررکعت است.
ایشان در مورد علل وسایرآثار نمازجماعت می فرمایند: خداوند متعال نمازجماعت را قرارداده است که شعائراسلامی و معارف اسلامی همچون اخلاص و توحید، ارزش های اسلامی، عبادت و نیایش خدا آشکار و ظاهر و مشهودشود. زیرا در اظهار این اعمال و علنی بودن آن، حجت خداوند بر مردم شرق وغرب عالم تمام شود. همچنین دوچهره ومنافق و کسانی که نماز راسبک می شمارند مشخص می شوند و وادار به انجام دستورات الهی باشند. همچنین گواهی افرادنسبت به عدالت وصلاح همدیگرجائز باشد.افزون براین نمازجماعت نیکوکاری وترویج فضیلت هارابه همراه دارد وخیلی ها را از گناه و فسادبازمی دارد. (حرّعاملی،1403ق،ج5، ص372)
نماز جمعه در رأس همه امور است
یکى از مهمترین چیزهایى که در این انقلاب حاصل شد قضیه نماز جمعه است، که در زمان سابق در بین ما متروک، و در بین اهل سنت به طور دلخواه نبود و غالباً تحت نفوذ قدرتها انجام مىگرفت، که بحمد اللَّه در این نهضت نماز جمعه با محتواى حقیقى آن تحقق یافت، و آقایان باید با سفارش به مردم و نسلهاى آینده به این مسأله اهمیت بدهند که نماز جمعه در رأس همه امور است، و مردم را مجتمع کنند که در این امر خللى وارد نشود. منصب امامت جمعه، یعنى منصب تماس روحانیت با ملت، و روحانیت با مجلس و دولت، و این از امورى است که با دست تواناى ائمه جمعه انجام مىگیرد، که امید است هر روز بیشتر و بهتر انجام شود، و جمعیتها بیشتر بیایند، و این سنت حسنهاى باشد که براى مردم و آیندگان محفوظ بماند .
صحیفه امام (ره) ج ۱۸، ص ۱۹۵
- نماز یک کارخانه انسان سازی است.
- نماز پشتوانه ملت است.
- اینهایی که به مراکز فساد کشیده شدند بی نمازها هستند.
- سزاوار است که انسان نماز را در اول وقت بخواند.
- شیطانها از مساجد و نماز می ترسند؛ آنها می خواهنداز نماز جلوگیری کنند و بعد از خالی کردن
سنگرها حمله کنند.
- نماز جمعه در رأس همه امور است.
- یکی از برکات این نهضت و انقلاب همین اقامه نماز جمعه هاست.
- نمازهای جمعه را با شکوه بجا بیاورید؛ و نمازهای غیر جمعه را هم ؛ که شیطانها از نماز
می ترسند؛ از مسجد می ترسند.
- از نماز جمعه و جماعت ؛که بیانگر سیاسی نماز است ؛ هرگز غفلت نکنند.
- این نماز جمعه از بزرگترین عنایات حق تعالی بر جمهوری اسلامی ایران است.
--------------------------------------------
نماز های مستحبی؛عباس عزیزی؛ص16
خداوند در قرآن می فرماید:«یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا»: ای کسانی که ایمان آورده اید ! خدا را بسیار یاد کنید . و صبح و شام او را نیایش کنید (سوره احزاب ، آیات 41 و . 42). در مورد نماز پیغمبر اکرم فرمود و یا ائمه اطهار فرمودند ( چون هم در کلمات رسول اکرم هست و هم در کلمات ائمه ) « الصلوة عمود الدین » (وسائل ، ج 3 ، ص 23 ، ح . 13)نماز عمود خیمه دین است یعنی اگر دین را به منزله یک خیمه بر پا شده ای بدانیم که هم چادر دارد و هم طناب و هم حلقه و هم میخی که بزمین کوبیده اند و هم عمودی که آن خیمه را بر پانگاه داشته است ، نماز به منزله عمود این خیمه بر پا شده است . و مخصوصا در حدیث نبوی که رسول اکرم بیان فرموده است ، همین مطلب به همین شکل توضیح داده شده است.
درباره نماز وارد شده است : « ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها» (وسائل ، ج 3 ، ص 22 ، ح 1 ): یعنی شرط قبولی و پذیرش سایر اعمال انسان قبولی نماز است . به این معنی که اگر انسان کارهای خیری انجام بدهد و نماز نخواند و یا نماز بخواند اما نماز نادرست و غیر مقبولی که رد بشود ، سایر کارهای خیر اوهم رد می شود . شرط قبولی سایرکارهای خیر انسان قبول شدن نماز اوست . در حدیث دیگر است که : « الصلوة قربان کل تقی » (نهج البلاغه ، حکمت 131 ، ص . 1152 ) ، نماز مایه تقرب هر انسان پرهیز کار است . باز در حدیث دیگر است که شیطان همیشه از مؤمن ناراحت و گریزان است ، مادامی که مراقب و محافظ نمازش هست و امثال اینها که ما در اخبار و احادیث زیاد داریم و حتی از خود قرآن مجید می توان این مطلب را یعنی اهمیت فوق العاده نماز را استنباط کرد. نماز، جزء برنامه انبیاء بوده است . حضرت عیسی (ع) در گهواره می گوید: خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زکات سفارش کرده است : «وأوصنی بالصلوة والزکوة ما دمت حیّا» (مریم ، 31) امام حسین (ع)، حتی ظهر روز عاشورا در میدان مبارزه و در برابر تیرهای دشمن هم نماز را رها نکرد
بر هیچ اهل علمی پوشیده نیست که در شکل گیری شخصیت هر فرد، مقطع جوانی از جایگاه خاص و اهمیت ویژهای برخوردار است.
شاید بتوان گفت که ثبات شخصیت هر انسانی در این سنین آغاز و به هر نحوی که شکل گیرد غالباً به همان صورت قوام یافته و تثبیت میگرددو به همین دلیل در روایات بر اهمیت و برتری این مقطع سنی تأکیدات زیادی رفته و نیز روانشناسان این دوره را حیات مجدد انسان نامیدهاند.
صاحب شریعت اسلام، حضرت خیر الانام که از سرچشمة وحی الهام میگرفت در تکریم و احترام به جوانان فرمودند:
فضل الشابّ العابد الذی یَعبُدُ فی صباه علی الشیخ الذی یَعبُد بَعْدَ ما کَبُرَتْ سِنُّهُ کفضلِ المرسلین علی سایر النّاس.
«فضیلتو برتری جوان عابد که از آغاز جوانی خدا را عبادت کند بر پیری که وقت پیریمشغول عبادت گردد چون فضیلت پیغمبران است بر سایر مردم».[1]
و در جای دیگر با اشاره به ارزش جوانی میفرماید: اغتنم شبابک قبل هرمک.
«جوانیتان را قبل از فرارسیدن پیری غنیمت و قدر بدانید».[2]
و خطاب به والدین و مربیان در برخورد با جوانان و نوجوانان میفرمایند:
اوصیکمبالشّبان خیراً فانّهم اَرَقُّ افئِدةً انّ الله بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشُّبّانُ و خالفن الشیوخُ ثُمَّ قَرَاَ فطال علیهم الأمَدُ فقستْقلوبُهُم.
«به شماها دربارة نوبالغان و جوانان به نیکی سفارش میکنم که آنها دلی رقیقتر و قلبی فضیلت پذیرتر دارند.
خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم.
اهمیت نماز در بهداشت روانی
بسیاری از گرفتاری ها و رنج های روحی و روانی انسان با توسل و استمداد از درگاه خداوند تسکین می یابد. از نظر اسلام منشأ قدرت و کمال روحی و روانی برای انسان و تنها عامل متعالی کردن بشر صرفا توجه قلبی و درونی رو به سوی خالق خویش است و به جرأت می توان گفت بخش عمده ای از بیماری های روانی و مشکلات اخلاقی به طور کلی انجام آن چه پست شمرده می شود و روح و روان را آلوده می کند، همه و همه ناشی از غفلت از یاد خدا و پرداختن به مسایل بی اهمیت و جزیی زندگی دنیوی است. و بی جهت نیست که در دین اسلام انسان وظیفه دارد از صبح گاه تا شام گاهان از یاد خداوند و ذکر نعمات او غافل نباشد و در مرحله بالاتر، اسلام انسان را موظف کرده است که در همه احوال از یاد خدای خویش غفلت نکند. علت تأکید اسلام بر ذکر پیوسته خداوند یکی این است که انسان در خلال زندگی دنیوی لحظه به لحظه ممکن است استرس ها و فشارهای روانی گوناگونی را تجربه کند، که غلبه بر آن ها از قدرت روحی و روانی انسان به طور تدریجی کاسته و زمینه را برای ایجاد بیماری های خطرناک روانی و گاه جسمی فراهم می سازد. بنابراین انسان باید با ارتباط دادن خویش به منبع و سرچشمه هستی و استمداد قلبی از او و در سایه دعا و نیایش پیوسته بر قدرت روحی و روانی خود بیافزاید و نه تنها بر مشکلات کنونی غلبه کند بلکه در گامی فراتر و در پرتو ایمان و نیایش به درگاه خدا به پیشرفت های شگرفی دست یابد؛ کوتاه سخن این که ذکر و یاد قلبی خداوند نتایج و پیامدهای روحی و معنوی زیبا و دلنشین دارد و معمولا با عمیق ترین و لطیف ترین احساسات و هیجانات روحی و روانی همراه است. مدت هاست که فرض می شود، ارتباط مثبتی بین نیایش، نماز و باورهای مذهبی و سلامت روانی وجود دارد و اخیرا روان شناسی مذهب، حمایت های تجربی برای این عقیده را فراهم نموده است.
منبع: کتاب نماز راه پیروزی بر مشکلات، علی محمد حیدری نراقی، انتشارات مهدی نراقی، قم.
نماز و نقش آن در زندگی بشر
نماز ارتباط صمیمانه ای است میان انسان و خدا. نماز تسلی بخش دلهای مضطرب و خسته و مایه ی روشنی و صفای باطن است. در قرآن نامهای دیگری نیز در مورد نماز نقل شده است: صلاه، ایمان، تسبیح، قرآن، رکوع، قنوت، قیام، سجده امانت، استغفار و ذکر. نماز ستون دین، بهترین و استوارترین برنامه ی آدم سازی است.نمازگزار با خدایش به راز و نیاز می پردازد. نماز انسان را فرشته ی خود می کند؛ چرا که نمازگزار از هر بدی پاک می شود. انسان با نماز از احساس تنهایی خلاص می شود، گویی از نو متولد شده و یأس و ناامیدی در آسمان روح وی دیده نمی شود. لذا با گامهای استوار به سوی زندگی پیش می رود. هیچ عملی نزد خداوند محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کاری از کارهای دنیا نباید انسان را از نماز غافل سازد. در اسلام هیچ واجبی بالاتر از نماز نیست. ادیان آسمانی نیز در دعوت به عبادت خدا و دوری از طاغوت، با هم متحد بودند و وظایف گوناگون را بر عهده ی بندگان می گذاشتند و وجه مشترک تمامی آنها، اقامه ی نماز است.
منبع: کتاب نماز راه پیروزی بر مشکلات، علی محمد حیدری نراقی، انتشارات مهدی نراقی، قم.