موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
فضیلت نماز خواندن در مسجد

رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله :

مَن صَلَّى المَغرِبَ وصَلاةَ العِشاءِ الآخِرَة و صَلاةَ الغَداةِ فِی المَسجِدِ فی جَماعَةٍ ، فَکَأَنَّما أحیَا اللَّیلَ کُلَّهُ .

پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله :

هر کس نماز مغرب و عشا و نماز صبح را در مسجد ، به جماعت بخواند ، گویا تمام آن شب را زنده داشته است .


برچسب :
نوشته شده در يکشنبه 1396/1/13 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
فلسفه نماز در قرآن و اسلام چیست؟
 

عبادت، وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعى لطف و رحمت و راهنمایى است که ما را به کمال مى رساند; مثلا وقتى پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر مى کنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را مى خواهند و این امر از روى محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نیازى ندارند.

آیات و روایات، فلسفه و حکمت تشریع نماز را بیان کرده اند:

1. یاد خدا: (وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِکْرِى )[1]; نماز را برپا دار تا به یاد من باشى.

2. بازداشتن از گناه و زشتى ها: (إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنکَر)[2]; همانا نماز ]انسان را در دنیا [از زشتى ها و گناه باز مى دارد.

3. پاکیزگى روح: (...إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیْبِ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ مَن تَزَکَّى فَإِنَّمَا یَتَزَکَّى لِنَفْسِهِ ى وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ )[3]; ... ]تو[ تنها کسانى را که از پروردگارشان در نهان مى ترسند و نماز برپا مى دارند، هشدار مى دهى و کسى پاکیزگى جوید تنها براى خود پاکیزگى مى جوید، و فرجام ]کارها[ به سوى خداست.

4. یارى جستن از نماز در مسیر تکامل: (وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَـشِعِینَ )[4]; از شکیبایى و نماز یارى جویید، و به راستى این کار گران است، مگر بر فروتنان.

5. پاک شدن از کبر و غرور; حضرت فاطمة(علیها السلام) مى فرماید: (...و الصلاة تنزیهاً من الکبر...;[5]...خداوند نماز را واجب کرد تا مردم از کبر و غرور پاک شوند... .

6. رستگارى: (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون * الَّذِینَ هُمْ فِى صَلاَتِهِمْ خَـشِعُونَ )[6]; به راستى که مؤمنان رستگار شدند; همانان که در نمازشان فروتنند.

در حدیثى آمده است: نقش نمازهاى پنج گانه براى امت من همانند نهر آب زلالى است که از مقابل خانه آنان مى گذرد، اگر کسى روزانه پنج بار در این نهر شستوشو کند، آیا به گمان شما باز هم بر بدن او آلودگى و پلیدى خواهد ماند؟!.[7]

و در حدیثى دیگر امام باقر(علیه السلام) مى فرماید: هنگامى که نمازگزار به سمت قبله براى نماز مى ایستد، خداوند رحمان و رحیم به او توجه ویژه مى کند.[8]

نماز روزانه انسان، اظهار تشکر و سپاس دائمى او از این همه نعمت و خوبى هایى است که خداوند به او داده است و نیز ثناگویى و تمجید انسان از این همه زیبایى و عظمت است که خداوند متعال دارد. هیچ کس براى تعریف و تمجید از یک گل زیبا که در طبیعت روییده است به شما اعتراض نمى کند، امّا اگر زیبایى آن را نبینى، نابینایت مى شمرند و اگر ببینى و واکنش نشان ندهى و ستایش نکنى سرزنشت مى کنند که چرا ذوق و احساس ندارى و چقدر بددلى!

در مضمون بعضى احادیث آمده است که: «انسان در حال نماز با خداى خود نجوا و گفتوگو مى کند و اگر انسان لذت این گفتوگو را بچشد، هیچ گاه از حال نماز خارج نمى شود.[9]

راستى چقدر لذت بخش است با خداى جهان آفرین به گفتوگو و مناجات پرداختن! و روحى به عظمت تمام هستى یافتن و با خداى هستى هم سخن شدن!
--------------------------------------------------------------------------------

[1]. طه،آیه14.

[2]. عنکبوت،آیه45.

[3]. فاطر،آیه18.

[4]. بقره،آیه45.

[5]. محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج6، ص107.

[6]. مؤمنون،آیه1ـ2.

[7]. محمد محمدى رى شهرى، میزان الحکمة، ج5، ص372، حدیث10259.

[8]. همان، ص376، حدیث10279.

[9]. همان، حدیث10280. 


منبع: پایگاه پرسمان  قرآنی


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1396/1/3 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیه وضو

آیه وضو

آیا در قرآن آیه‏ اى درباره وضو وجود دارد؟ معناى وضو و فایده آن چیست؟

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ وَ أَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَیْنِ... »؛مائده (5 )، آیه 6. ؛ «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، چون به (عزم) نماز برخیزید، صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید ؛ و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین (هر دو پا)مسح کنید...».
«وضو» در لغت به معناى نظافت و پاکیزه کردن است و در اصطلاح فقه عبارت است از: «شستن مخصوص ؛ که مى‏توان آن را به دو صورت انجام داد: ترتیبى و ارتماسى.
وضوى ترتیبى بدین صورت است که به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ رابشوید. آن گاه با رطوبتى که از شستن دست بر کف آن باقى مانده، سر را مسح کرده و سپس پاى راست و در پایان پاى چپ را مسح نماید».
وضوى ارتماسى عبارت است از فرو بردن صورت و دست‏ها در آب، به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین. گاهى ممکن است بین این دو شیوه تلفیق شود ؛ به این معنا که صورت را ارتماسى و دست‏ها را ترتیبى بشوید. این شکل از وضو نیز صحیح است. باید دانست که وضو براى برخى از کارها واجب و براى بعضى دیگر مستحب است.
وضو داراى دو فایده روشن است: بهداشتى و معنوى. از نظر بهداشتى شستن صورت و دست‏ها - آن هم پنج بار یا سه بار در شبانه روز اثر قابل ملاحظه‏اى در نظافت بدن دارد. مسح بر سر و پاها - که شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست سر است سبب مى‏شود این اعضا را نیز پاکیزه بداریم. ضمن اینکه تماس آب با پوست بدن، اثر خاصى در تعادل اعصاب (سمپاتیک و پاراسمپاتیک ) دارد. از نظر معنوى وضو چون با قصد قربت و براى رضاى خدا انجام مى‏گیرد، اثر تربیتى و اخلاقى دارد ؛ زیرا مفهوم باطنى وضو این است: «از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام بر مى‏دارم». مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 291.

(رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی،)

 


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1395/6/2 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیات نماز به تفکیک سوره- سوره جمعه

آیه

نام سوره

پیام آیه

ترجمه آیه

تفسیر آیه

آیه 9

سوره مبارکه جمعه

اهمیت نماز جمعه

ای کسانی که ایمان آورده اید چون برای نماز روز جمعه ندا داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید ودادو ستد را واگذارید که این برای شما بهتر -است اگر می دانستید

در شان نزول این آیه روایات مختلفى نقل شده که همه آنها از این معنى خبر مى‏دهد که در یکى از سالها که مردم مدینه گرفتار خشکسالى و گرسنگى و افزایش نرخ اجناس شده بودند" دحیه" با کاروانى از شام فرا رسید و با خود مواد غذایى آورده بود، در حالى که روز جمعه بود و پیامبر ص مشغول خطبه نماز جمعه بود، طبق معمول براى اعلام ورود کاروان طبل زدند و حتى بعضى دیگر آلات موسیقى را نواختند، مردم با سرعت خود را به بازار رساندند، در این

آیه 10

سوره مبارکه جمعه

پس از اتمام نماز جمعه فرصتی مناسب برای انجام امور دنیوی وجود دارد

وچون نماز پایان گرفت در زمین پراکنده شوید واز فضل خدا (روزی ) بجویید وخدا را بسیار یاد کنید باشد که رستگار شوید

گرچه جمله" ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ یا تعبیرات مشابه آن در قرآن مجید شاید غالبا به معنى طلب روزى و کسب و تجارت آمده است، ولى روشن است که مفهوم این جمله گسترده است و کسب و کار یکى از مصادیق آن است، لذا بعضى آن را به معنى عیادت مریض، و زیارت مؤمن، یا تحصیل علم و دانش تفسیر کرده‏اند، هر چند منحصر به


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1395/4/1 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
جایگاه نماز در روایات ائمه علیهم السلام

اسرار نماز

نماز در پیشگاه خدا1 وسیله تقرب به او2 و رحمت الهی3 است و قلب4 و خانه5 را نورانی می کند. وقتی انسان نماز می خواند، هر آنچه در اطراف او هستند، به ذکر خدا مشغول می شوند.6 سجده، نزدیک ترین راه تقرب به خداست.7 ازاین رو، در حدیث آمده است که سجده طولانی، انسان را از عذاب نجات می دهد.8 همان گونه که رکوع کامل، انسان را از وحشتِ قبر رها می کند.9 به این ترتیب هستند، می توان فهمید که چرا امتحان شیعه در مراقبت نماز محقق می شود.10
خشوع از آداب انس، حضور قلب و زینت نماز است.11 انس با نماز، سبب بخشش گناه12 و پذیرفته شدن نماز می شود.13 امامان علیهم السلام نیز نمازی با انس و حضور قلب به جا می آوردند.

برچسب :
نوشته شده در جمعه 1395/3/28 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیات نماز به تفکیک سوره- سوره مزّمل

آیه

نام سوره

پیام آیه

ترجمه آیه

تفسیر آیه

آیه 2

سوره مبارکه مزمل

توصیه به نماز شب

شب را جز اندکی به عبادت برخیز

تعبیر به" قیام" در جمله" قُمِ اللَّیْلَ" به معنى برخاستن در مقابل خوابیدن است، نه فقط روى پا ایستادن .تفسیر نمونه/ج25/ص167

آیه 20

سوره مبارکه مزمل

پیامبر اکرم (ص) ویارانش از برترین برپا کنندگان نماز شب هستند

قطعا پروردگارت می داند که تو نزدیک به دو ثلث از شب و گاه نصف آن یا ثلث آنرا ( به نماز ) بر می خیزی وگروهی از آنان که با تو هستند نیز (چنین می کنند) وخداست که اندازه شب و روز را تقدیر می کند می داند که شما هرگز نمی توانید حساب آنرا( برای زمان عبادت ) اندازه گیری کنید پس بر شما بخشید اینک هر چه از قرآن میسر شد بخوانید (خدا) آگاه است که گروهی از شما بیمار خواهند شد وعده ای دیگر در پی کسب روزی خدا سفر می کنند و (گروهی ) دیگر در راه خدا جهاد می کنند پس هرچه میسر شد از آن بخوانید ونماز برپا دارید وزکات بپردازید وبه خدا قرض الحسنه بدهید وهر کار خوبی برای خود پیش فرستید آنرا نزد خدا بهتر وبا پاداشی بزرگتر باز خواهید یافت واز خدا آمرزش بخواهید که خدا آمرزنده مهربان است

به گونه‏اى که از بعضى روایات استفاده مى‏شود جمعى از مسلمانان در نگهداشتن حساب" ثلث" و" نصف" و" دو ثلث" گرفتار اشکال و دردسر مى‏شدند (چرا که وسیله سنجش زمان در آن عصر وجود نداشت) و به همین جهت ناچار احتیاط مى‏کردند، و این امر سبب مى‏شد که گاه تمام شب را بیدار بمانند، و مشغول عبادت باشند، تا آنجا که پاهاى آنها به خاطر قیام شبانه ورم کرد! لذا خداوند این حکم را بر آنها تخفیف داد و فرمود:" او مى‏داند که شما نمى‏توانید مقدار مزبور را دقیقا اندازه‏گیرى کنید، به همین جهت شما را بخشید، اکنون آن مقدارى که از قرآن براى شما میسر است تلاوت کنید .تفسیر نمونه/ج25/ص193


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/27 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
سیری در آیه آخر سوره کهف
سؤال: برای توفیق نماز شب چه کنیم؟

جواب: با قرائت آیۀ آخر سوره کهف و اهتمام به این امر اگر علاج نشد، تقدیم بر نصف می شود [قبل از نیمه شب به جا آورده می شود.] [به سوی محبوب:77]آیت ا... بهجت

سؤال: در نماز شب و سحرخیزی، قدری کسل هستم، لطفاً راهنمایی فرمایید؟

جواب: بسمه تعالی، کسالت در نماز شب به این رفع می شود که بنا بگذارید هر شبی که موفق (به خواندن آن نشدید)، قضای آن را به جا آورید. [به سوی محبوب:77] آیت ا... بهجت


قرآن


قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف/110)


برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/3/19 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیات نماز به تفکیک سوره- سوره مائده

آیه

نام سوره

پیام آیه

ترجمه آیه

تفسیر آیه

آیه 6

سوره مبارکه مائده

احکام وضو وطهارت

ای کسانی که ایمان آورده اید چون به نماز برخاستید صورت و دستهای خود را تا آرنج بشویید و سر و پاهای خود را تا برآمدگی روی پا مسح کنید و اگر جنب بودید غسل کنید و اگر بیمار یا مسافر بودید یا یکی از شما از قضای حاجت آمد یا با زنان نزدیکی کردید و آب نیافتید پس بر خاکی پاک تیمم کنید و از آن بر صورت و دستهایتان بکشید . خدا نمیخواهد برای شما دشواری بیافریند بلکه میخواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام کند باشد که سپاس دارید

این آیه راجع به حدود شستشو در وضو است:

 1- حد صورت از طرف طول از رستانگاه مو تا چانه و از طرف عرض آنچه در میان انگشت وسط و ابهام (انگشت شست) قرار مى‏گیرد، ذکر شده و این در حقیقت توضیح همان معنایى است که از کلمه" وجه" در عرف فهمیده مى‏شود، زیرا وجه همان قسمتى است که انسان به هنگام برخورد بر دیگرى با آن" مواجه" مى‏شود2- حد دست که باید در وضو شسته شود،" تا آرنج" ذکر شده، زیرا مرافق جمع" مرفق" به معنى" آرنج" است، و چون هنگامى گفته شود دست را بشوئید ممکن است به ذهن چنین برسد که دستها را تا مچ بشوئید، زیرا

آیه 12

سوره مبارکه مائده

پاداش نمازگزاران

و همانا خدا از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از آنها دوازده سرپرست برانگیختیم و خدا فرمود همانا من با شمایم ، اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به فرستادگان من ایمان بیاورید و حمایتشان کنید و به خدا قرض الحسنه بدهید قطعا بدی هایتان را از شما می پوشانم و شما را به باغهایی که از پای درختانش نهرها جاری است در می آورم . پس هر که از شما بعد از این (حجت) کافر شود به یقین از راه راست منحرف شده است

اوّلین برنامه لازم در میان خداوند متعال که همیشه حاضر و ناظر است، و میان بندگان او، برقرار شدن ارتباط است، تا تفاهم باطنى و پیوند روحى محقّق گردد.و از این لحاظ در آغاز قرآن مجید مى‏فرماید : الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ. یعنى پس از ایمان بغیب که مقام الوهیّت و مبدء عوالم وجود است

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

آیه

نام سوره

پیام آیه

ترجمه آیه

تفسیر آیه

 

آیه 55

سوره مبارکه مائده

نماز ازویژگیهای ولی خدا

ولی و سرپرست شما تنها خدا و رسول اوست و کسانی که ایمان آورده اند همانها که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند

این آیه در شان حضرت علی ع نازل شد که د ر حال نماز انگشتر خود را به مسکین بخشید. ومنظور از ولایت در این آیه جانشینی و صاحب اختیاری می باشدالبرهان فی تفسیر القرآن /ج 2/صص318-316

 

آیه 58

سوره مبارکه مائده

تمسخر نماز کار نابخردان

و چون (با اذان) به نماز ندا دهید ، آنرا به مسخره و بازی می گیرند . این از آن روست که آنها مردمی نابخردند

در شان نزول این آیه ، نقل شده که جمعى از یهود و بعضى از نصارى صداى مؤذن را که مى‏شنیدند و یا قیام مسلمانان را به نماز مى‏دیدند شروع به مسخره و استهزاء مى‏کردند، قرآن مسلمانان را از طرح دوستى با اینگونه افراد بر حذر داشت./تفسیر نمونه /ج4/ص/435

آیه 91

سوره مبارکه مائده

غفلت از نماز توطئه شیطان

جز این نیست که شیطان میخواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه افکند و از یاد خدا و از نماز بازتان دارد پس آیا دست بردار هستید؟

ابن عباس گوید: مقصود آیه سعد بن ابى وقاص و مردى از انصار است که با یکدیگر عهد برادرى بسته بودند. مردى انصارى سعد را بمهمانى دعوت کرد و سفره طعام و شراب گستردند و چندان بخوردند که مست شدند./مجمع البیان /ج7/ص167

آیه 106

سوره مبارکه مائده

نمازیکی از نشانه های راستگویی

ای مومنان چون مرگ هر یک از شما فرا رسد به هنگام وصیت دو تن عادل از (همکیشان) خودتان را شاهد بگیرید و چنانچه در سفر بودید و دچار حادثه مرگ شدید (و مسلمانی نیافتید)دو تن از غیر (همکیشان)شما شاهد باشند و اگر (در صداقت آنها) شک کردید آنها را نگاه دارید تا بعد از نماز به خدا سو گند یاد کنند که ما قسم خود را به بهایی نمی فروشیم گرچه وی خویشاوند باشد و گواهی الهی را کتمان نمی کنیم که در غیر اینصورت از گناهکاران خواهیم بود

در اینجا صلاة اعمّ است از هر نمازیکه صورت بگیرد، و بودن قسم پس از نمازایجاب مى‏کند که قسم در حال نیکو و در زمان خوب و روحانى و با توجّه بخداوند متعال صورت گیردتفسیر روشن/ج7/ص249











 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1395/3/17 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیات نماز به تفکیک سوره- سوره ماعون

آیه

نام سوره

پیام آیه

ترجمه آیه

تفسیر آیه

آیه 4

سوره مبارکه ماعون

هشدار به نمازگزاران

پس وای بر نماز گزاران

باید توجه داشت که نمى‏فرماید" در نمازشان سهو مى‏کنند" چون سهو در نماز به هر حال براى هر کس واقع مى‏شود، بلکه مى‏فرماید" از اصل نماز سهو مى‏کنند" و کل آن را به دست فراموشى مى‏سپرند روشن است این مطلب اگر یک یا چند بار اتفاق بیفتد ممکن است از قصور باشد، اما کسى که پیوسته نماز را فراموش مى‏کند و آن را به دست فراموشى مى‏سپارد، پیدا است که براى آن اهمیتى قائل نیست، و یا اصلا به آن ایمان ندارد، و اگر گهگاه نماز مى‏خواند از ترس زبان مردم و مانند آن است. تفسیر نمونه/ج27/360

آیه 5

سوره مبارکه ماعون

آنان که نماز را سبک بشمارند جزء تکذیب کنندگان دین هستند

آنان که از نمازشان غافلند

على علیه السلام و ابن عبّاس گویند: مراد از این آیه منافقین هستند- آنهایى که امید ثواب ندارند اگر نماز خواندند و اگر هم نخواندند ترس عقاب ندارند، پس ایشانند که از نماز غافلند تا وقت آن بگذرد، آنها هر گاه با مؤمنین باشند از روى ریاء و تظاهر میخوانند، و اگر تنها و یا با غیر مؤمنین باشند نمیخوانند، ترجمه مجمع ابیان /ج27/ص306

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/13 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
اخلاص در نماز
در وادی اخلاص عیان کن نیت

از بهر رضای حق نشان کن نیت

در خلوت دوست گفت‌وگویی کرده

با عشق تمام گل‌فشان کن نیت1

اخلاص یعنی انسان در عمل و کارش تنها خدا را در نظر بگیرد و غیر او را در انجام عمل‌ها شریک نکند؛ اخلاص یعنی اینکه انسان عمل را به قصد اطاعت از دستور خدا و جلب رضایت او انجام دهد. در همه عبادت‌ها اخلاص و قصد قربت به خدای عالم، شرط است. هیچ عبادتی بدون اخلاص صحیح نیست و هر عبادتی به اندازه اخلاص ارزش دارد؛ هر اندازه اخلاص بیشتر باشد، عبادت نیز باارزش‌تر خواهد بود. نماز نیز که از مهم‌ترین عبادت‌هاست، در درستی و قبول بودن آن، اخلاص و قصد قربت، شرط است و باید دانست که هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش شده است که با آن به مقام‌های بزرگی خواهد رسید؛ زیرا خداوند متعال می‌فرماید: «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ؛ پس خدا را با اخلاص فرا خوانید، هرچند ناباوران را ناخوش افتد». (غافر: 14)
ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیت ضمیر، صفای باطن و بصیرتی به همراه دارد که انسان را در پیچ و خم‌های زندگی، بن‌بست‌ها و مشکل‌ها هدایت می‌کند؛ همچنان‌که مولای متقیان حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «عِنْدَ تَحَقّقِ الاِخلاصِ تَسْتَنیرُ البَصائِرُ؛ هرگاه خلوص در دل آید، نورانیت و بینش همراه آن می‌آید2 در جایی دیگر می‌فرماید: «مَنْ لَمْ یَصْحَبِ الْإِخْلاصُ عَمَلَهُ لَمْ یُقْبَلْ؛ هرکس عملش با اخلاص همراه نباشد [آن عمل از او] قبول نمی‌شود».3
حضرت صادق علیه السلام نیز می‌فرماید: «نماز، نشستن و برخاستن نیست؛ بلکه نماز، اخلاص و خداخواهی توست4 فراتر از همه اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «هرکس در حضور مردم نمازش را نیکو کند و در خلوت، آن را بد گزارد، اهانتی است که به پروردگارش می‌کند».5

برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/13 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X