موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
نماز؛ نیاز به درگاه بی نیاز

ضرت زهرا (سلام الله علیها):
خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

احتجاج طبرسی، ج1، ص258


برچسب :
نوشته شده در جمعه 1395/2/17 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
دور کعت نماز و بخشش گناهان

امام صادق (ع ) : من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب الا غفره له

هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، در حالی که میان اوو میان خدای عز و جل گناهی نیست ، مگر اینکه خداوند برای او می بخشاید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .240 اصول وافی ، ج 2، ص 100 )


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/2/16 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آموزش نماز به کودکان

امام صادق ـ علیه السّلام ـ در مورد آموزش نماز به کودکان می‌فرماید:


«وقتی کودک سه ساله‌ شد به او امر کن 7 بار لا اله الا الله بگوید و وقتی که به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد باید به او یاد دهید که هفت بار «محمّد رسول الله» بگوید و در چهار سالگی هفت مرتبه «صلّی الله علیه و آله» را تکرار کند و در 5 سالگی اگر کودک راست و چپ خود را تشخیص داد او را در برابر قبله قرار داده و به او سجده نمودن را بیاموزید... و وقتی به 7 سالگی رسید او را به نماز خواندن فرا خوانید.[1]

. از این روایت دو نکته تربیتی را در مورد آموزش نماز به کودکان، می‌توان استفاده نمود:

_تربیت دینی کودکان از همان سال‌های نخست زندگی باید آغاز گردد.
_ آموزش نماز و تشویق کودکان به مسایل دینی باید به‌صورت گام به‌گام و بر اساس سن و اقتضای ظرفیت وجودی آن‌ها صورت پذیرد.
 منبع:
1.بحارالانوار، ج 13، ص 114ـ 113

برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/2/16 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
فضائل اذان در احادیث

آثار اذان و اقامه

قَالَ الصادق علیه السلام : انَّ مَنْ‏ صَلَّی‏ بِأَذَانٍ‏ وَ إِقَامَةٍ صَلَّی خَلْفَهُ صَفَّانِ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ مَنْ صَلَّی بِإِقَامَةٍ بِغَیْرِ أَذَانٍ صَلَّی خَلْفَهُ صَفٌّ وَاحِدٌ وَ حَدُّ الصَّفِّ مَا بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس که نماز را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می‌گزارند، و کسی که نماز را با اقامه تنها بخواند یک صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می‌خوانند و اندازه صف به قدر میان مشرق و مغرب است.
(من لا یحضره‌الفقیه، ج ‏1، ص 287؛ بحارالانوار، ج 81، ص 147)

سربلندی اذان‏ گویان در قیامت

قَالَ امیرالمومنین علیه السلام : یُحْشَرُ الْمُؤَذِّنُونَ‏ یَوْمَ الْقِیَامَةِ طِوَالَ الْأَعْنَاقِ.
امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: اذان‏گویان، روز قیامت با سرافرازی محشور می‌شوند.
(المحاسن، ج ‏1، ص 49؛ بحارالانوار، ج 81، ص 149)

ثواب اذان ‏گو

قَالَ الباقر علیه السلام : الْمُؤَذِّنُ‏ یُغْفَرُ لَهُ مَدَّ صَوْتِهِ فِی السَّمَاءِ وَ مَدَّ بَصَرِهِ وَ یُصَدِّقُهُ کُلُّ رَطْبٍ وَ یَابِسٍ سَمِعَهُ [مَعَهُ‏] وَ لَهُ مِنْ کُلِّ مَنْ یُصَلِّی فِی مَسْجِدِهِ سَهْمٌ وَ مِنْ کُلِّ مَنْ یُصَلِّی بِصَوْتِهِ حَسَنَة.
امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند مؤذن را به اندازه‏ای که چشمش می‌بیند و صدایش در آسمان می‌پیچد می‌آمرزد، هر خشک و تری که آواز او را می‌شنود او را تصدیق می‌کند، و از ثواب هر کس که با او در مسجد نماز گزارد سهمی نصیب او شود و به عدد هرکس که به بانگ او (در غیر مسجد) نماز بخواند حسنه‏ای برای اوست.
(من لا یحضره‌الفقیه، ج 1، ص 285)

برچسب :
نوشته شده در جمعه 1395/1/13 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (1) نظر
شرایط قبولی نماز در روایات

نشانه قبولی نماز

قَالَ الصادق علیه السلام : مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْیَنْظُرْ هَلْ‏ مَنَعَتْهُ‏ صَلَاتُهُ‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته به همان اندازه نمازش قبول شده است. (بحارالانوار، ج 79، ص 198)
ورع شرط قبولی نماز
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : وَ اعْلَمْ أَنَّکُمْ لَوْ صَلَّیْتُمْ‏ حَتَّی‏ تَکُونُوا کَالْحَنَایَا وَ صُمْتُمْ حَتَّی تَکُونُوا کَالْأَوْتَارِ مَا یَنْفَعُکُمْ ذَلِکَ إِلَّا بِوَرَع‏.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون کمان خم شوید، و آن قدر روزه بگیرید تا همچون زه کمان شوید، فایده برایتان ندارد و خدا از شما قبول نمی‏کند، مگر اینکه با ورع و پارسا باشید.(مکارم الأخلاق، ص 468؛ بحارالانوار، ج 74، ص 87)

برچسب :
نوشته شده در چهارشنبه 1395/1/11 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
شرایط کمال نماز

نماز ناقص

قَالَ النبی صلی الله علیه و آله :‏ وَ لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا یُتِمُّ رُکُوعَهَا وَ سُجُودَهَا.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که رکوع و سجده نماز را نیکو انجام نمی‏دهد، نمازش کامل نیست. (بحارالانوار، ج 69، ص 198؛ مستدرک الوسائل، ج 3، ص36)
خشوع زینت نماز
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : الْخُشُوعُ‏ زِینَةُ الصَّلَاة.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خشوع، زینت نماز است. (کنزالفوائد، ج ‏1، ص 299؛ بحارالانوار، ج 74، ص 131)
اثر حضور قلب
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله : إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَی الصَّلَاةِ فَکَانَ هَوَاهُ‏ وَ قَلْبُهُ‏ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی انْصَرَفَ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامی که انسان برای نماز می‌ایستد، اگر همه توجه‏اش و قلبش به سوی خدا باشد، نمازش تمام می‌شود، در حالی که مثل روزی است که پاک به دنیا آمده است. (بحارالانوار، ج ‏81، ص 261)

برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1395/1/9 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
عواقب ترک نماز در گفتار معصومین

ترک نماز باعث حبط عمل

قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله : مَنْ‏ تَرَکَ‏ صَلَاتَهُ‏ حَتَّی تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُه‏.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل نیک گذشته‏اش نابود می‏شود. (بحارالانوار، ج 79، ص 203)
فاصله کفر و ایمان
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ الْکُفْرِ تَرْکُ‏ الصَّلَاة.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: فاصله کفر و بندگی ترک نماز است. (بحارالانوار، ج 79، ص 202)
بیزاری از تارک الصلوة
قَالَ الصادق علیه السلام : جَاءَ رَجُلٌ إِلَی النَّبِیِّ علیه السلام فقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی فقَالَ لَا تَدَعِ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَإِنَّ مَنْ تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ مِلَّةُ الْإِسْلَامِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: مردی پیش رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: یارسول الله! مرا نصیحتی بفرمایید، حضرت فرمود: نماز را عمداً رها مکن، زیرا کسی که عمداً نماز را ترک کند ملت اسلام از او بیزار است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏ 3، ص 488؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 42)
درخواست بی نماز در برزخ
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله : یَا عَلِیُّ تَارِکُ الصلاه یَسْئلُ‏ الرَّجْعَةَ إِلَی‏ الدُّنْیَا.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی در عالم برزخ بی‏نماز درخواست می‏کند به دنیا برگردد. (بحارالانوار، ج 74، ص 58)

برچسب :
نوشته شده در يکشنبه 1395/1/8 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آثار و برکات نمازدر گفتار معصومین - بخش دوم

خانه اخلاص

قَالَ الباقر علیه السلام : الصَّلَاةُ بَیْتُ‏ الْإِخْلَاص‏ِِِ وَ تَنزیهٌ عَنِ الکِبرِ.
امام باقر علیه السلام فرمود: نماز (حقیقی) خانه اخلاص و موجب دوری از کبر است. (بحارالانوار، ج ‏75، ص 183)
رفع عذاب
قَالَ الصادق علیه السلام : مَنْ‏ قَبِلَ‏ اللَّهُ‏ مِنْهُ‏ صَلَاةً وَاحِدَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر خداوند از کسی یک نماز را قبول کند، او را عذاب نخواهد کرد. (الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج ‏3، ص 266؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 33)
وسیله خاموشی آتش
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : مَا مِنْ صَلَاةٍ یَحْضُرُ وَقْتُهَا إِلَّا نَادَی مَلَکٌ بَیْنَ یَدَیِ النَّاسِ أَیُّهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَی‏ نِیرَانِکُمُ‏ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِکُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِکُمْ.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ نمازی نیست که وقت بجا آوردن آن فرا رسد مگر آنکه فرشته‌ای در برابر مردم فریاد می‏کند: ای مردم برخیزید و به آتشهایی که (به سبب ارتکاب گناهان) بر پشت‏های خود افروخته‏اید بنگرید، پس شعله آن آتش‏ها را به یاری نمازهایتان فرو نشانید. (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 208؛ بحارالانوار، ج 79، ص 209)
دفع بلا به وسیله نماز گزار
قَالَ الصادق علیه السلام : إِنَّ اللَّهَ یَدْفَعُ‏ بِمَنْ‏ یُصَلِّی‏ مِنْ شِیعَتِنَا عَمَّنْ لَا یُصَلِّی مِنْ شِیعَتِنَا، وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَی تَرْکِ الصَّلَاةِ لَهَلَکُوا.
امام صادق علیه السلام فرمود: همانا خداوند به وسیله شیعیانی که نماز به جا می‌آورند، از شیعیان بی نماز (بلا) را دفع می‌کند، ولی اگر همه تارک نماز بودند، هر آینه همه هلاک می‌شدند. (وسائل الشیعه، ج 1، ص 28؛ تفسیر العیاشی، ج 1، ص 135)

برچسب :
نوشته شده در شنبه 1395/1/7 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نماز اول وقت

امتحان شیعه با نماز اول وقت

قَالَ الصادق علیه السلام : امْتَحِنُوا شِیعَتَنَا عِنْدَ ثَلَاثٍ‏ عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَاةِ کَیْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیْهَا وَ عِنْدَ أَسْرَارِهِمْ کَیْفَ حِفْظُهُمْ لَهَا عِنْدَ عَدُوِّنَا وَ إِلَی أَمْوَالِهِمْ کَیْفَ مُوَاسَاتُهُمْ لِإِخْوَانِهِمْ فِیهَا.
امام صادق علیه السلام فرمود: شیعیان ما را در سه چیز آزمایش کنید: در اوقات نماز که تا چه اندازه مراقبت آنها را دارند و در اسرار مذهبی که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ می‏کنند و در ثروتشان که با برادران دینی خود تا چه مقدار کمک و همراهی می‏کنند. (خصال، ج 1، ص 103؛ وسائل الشیعه، ج 4، ص 112؛ بحارالانوار، ج 80 ص 22)

محرومیت از شفاعت

قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : لَا یَنَالُ‏ شَفَاعَتِی‏ مَنْ‏ أَخَّرَ الصَّلَاةَ بَعْدَ وَقْتِهَا.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، فردای قیامت به شفاعت من نخواهد رسید. (المحاسن، ج‏ 1، ص 80؛ بحارالانوار، ج 80، ص 20)

برچسب :
نوشته شده در شنبه 1395/1/7 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آثار و برکات نمازدر گفتار معصومین - بخش اول
تقرب به خدا
قَالَ الکاظم علیه السلام : أَفْضَلُ مَا یَتَقَرَّبُ‏ بِهِ‏ الْعَبْدُ إِلَی‏ اللَّهِ‏ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ بِهِ الصَّلَاةُ وَ بِرُّالْوَالِدَیْنِ وَ تَرْکُ الْحَسَدِ وَ الْعُجْبِ وَ الْفَخْر.
امام کاظم علیه السلام فرمود: بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می‌کند، نماز است و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و عُجب و فخر فروشی به دیگران. (تحف العقول، ص 391؛ بحارالانوار، ج 1، ص 144)
کلید بهشت
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : مِفْتَاحُ‏ الْجَنَّةِ الصَّلَاة.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: کلید بهشت نماز است. (نهج‌الفصاحه، ص 486، ح 1588)

باقیات صالحات

ادریس القمی قال: سَئَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ علیه السلام عَنِ الْبَاقِیَاتِ الصَّالِحَاتِ فقَالَ هِیَ‏ الصَّلَاةُ فَحَافِظُوا عَلَیْهَا.
ادریس قمی می‌گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد کارهای نیک ماندگار سؤال کردم. امام فرمود: آن نماز است، پس محافظت بر نماز کنید. (تفسیر العیاشی، ج 2، ص327؛ بحارالانوار، ج 80، ص 44؛ مستدرک الوسائل، ج 3، ص 29)
بخشش گناهان
قَالَ الصادق علیه السلام : مَنْ‏ صَلَّی‏ رَکْعَتَیْنِ‏ یَعْلَمُ‏ مَا یَقُولُ فِیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَیْسَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می‌گوید، از نماز فارغ می‌شود، در حالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست. (الکافی (ط - الإسلامیه)، ج ‏3، ص 266؛ بحارالانوار، ج 81، ص240)
قَالَ عَلِیِّ علیه السلام : کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی الْمَسْجِدِ نَنْتَظِرُ الصَّلَاةَ فَقَامَ رَجُلٌ فقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی أَصَبْتُ ذَنْباً فَأَعْرَضَ عَنْهُ فَلَمَّا قَضَی النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله الصَّلَاةَ قَامَ الرَّجُلُ فَأَعَادَ الْقَوْلَ فقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله أَ لَیْسَ قَدْ صَلَّیْتَ مَعَنَا هَذِهِ الصَّلَاةَ وَ أَحْسَنْتَ لَهَا الطَّهُورَ قَالَ بَلَی قَالَ فَإِنَّهَا کَفَّارَةُ ذَنْبِکَ.

برچسب :
نوشته شده در جمعه 1395/1/6 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
جایگاه نماز در کلام معصومین علیهم السلام

حکمت نماز

کَتَبَ الرِّضَا عَلِیُّ بْنُ مُوسَی علیه السلام إِلَی مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ فِیمَا کَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ‏: أَنَّ عِلَّةَ الصَّلَاةِ أَنَّهَا إِقْرَارٌ بِالرُّبُوبِیَّةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ خَلْعُ الْأَنْدَادِ وَ قِیَامٌ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبَّارِ جَلَّ جَلَالُهُ بِالذُّلِّ وَ الْمَسْکَنَةِ وَ الْخُضُوعِ وَ الِاعْتِرَافِ وَ الطَّلَبُ لِلْإِقَالَةِ مِنْ سَالِفِ الذُّنُوبِ وَ وَضْعُ الْوَجْهِ عَلَی الْأَرْضِ کُلَّ یَوْمٍ إِعْظَاماً لِلَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ
امام رضا علیه السلام در جواب سوال محمد بن سنان فرمود: حکمت نماز، اقرار به ربوبیت خداوند و شریک نگرفتن برای اوست. ایستادن در پیشگاه جبروت الهی با خواری و بیچارگی، افتادگی و اعتراف و درخواست بخشش گناهان گذشته است. صورت بر خاک نهادن در هر روز برای بزرگداشت خداوند جل جلاله است. (من لایحضر الفقیه، ج 1، ص 241)
ستون دین
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله : الصَّلَاةُ عِمَادُ الدِّین‏.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: نماز، پایه و ستون دین شماست. (بحارالانوار، ج74، ص 78؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص 98)
نماز و پایه‌های دین

قَالَ الباقر علیه السلام : بُنِیَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَی‏ خَمْسٍ‏ عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَة.
امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج، ولایت و به چیزی مثل ولایت دعوت نشده است. (کافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 2، ص 18)


برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1395/1/2 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X