موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
آسیب شناسی نماز در اجتماع
اگر کمی در نمازهایی که امروزه در جامعه دینی ما بر پا می شود دقت کنید، خواهید دید که فرهنگ نماز، تا چه اندازه تضعیف شده است.1 متأسفانه، نمازگزاری از مسیر واقعی خود که باید به انس با نماز بینجامد، خارج و در حرکات خشک و بی روح ظاهری خلاصه شده است؛ یعنی نماز، بدون حضور قلب برپا می شود. از این رو، آثار نماز به چشم نمی خورد. برخی افراد با این که سال ها نماز به جا آورده اند، ولی آثار ملکوتی و فراجهانی نماز در اعمال و رفتار آن ها مشاهده نمی شود و تفاوت چندانی با بی نمازها ندارند.
حتی در برخی موارد، نمازگزاری به طور درست و کامل انجام نمی شود؛ یعنی نماز از نظر ظاهر هم به درستی برگزار نمی شود و در اجزای نماز کاستی هایی وجود دارد. نمازگریزی، هم در بعد باطنی نماز و هم در بعد ظاهری آن، یکی از آسیب های اجتماعی است؛ یعنی نمازگریزی از نظر کمی و کیفی در واقع بیشتر نمازهای جامعه ما در مرحله نمازگزاری باقی مانده است و آسیب شناسی نمازگزاری در این راستا مهم است. از این رو، پرداختن به بحث نمازگریزی برای شناسایی و علت یابی و رفع این آسیب، قابل توجه است.
پی نوشت ها:

برچسب :
نوشته شده در جمعه 1394/6/27 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نماز و تهاجم فرهنگی
دشمنان انقلاب، پس از آزمودن حربه های اقتصادی و نظامی و بی ثمر بودن آن ها در برابر ایمان و اراده مردم ایران، برای براندازی انقلاب اسلامی مردم ایران، راه دیگری برگزیدند که زحمت و خرج کم تری داشت. استعمار، در طول تاریخ برای رسیدن به اهداف و منافع خود در کشورهای اسلامی از نیرنگ های گوناگونی برای کم کردن غیرت دینی و مظاهر مذهبی در جامعه استفاده کرده است که می توان آن ها را تهاجم فرهنگی نامید.
امروزه، دشمنان انقلاب و اسلام با هجوم گسترده به فرهنگ مذهبی می کوشند دین داران، به ویژه جوانان را از مسیر دین خارج کنند تا به اهداف ضد انسانی و ضد الهی خود برسند. فرهنگ بیگانه با استفاده از ارتباطات، در تمامی خانه ها حضور یافته و همگان را هدف هجوم این فرهنگ قرار داده است. کودک با تماشای یک فیلم کارتون، چگونگی لباس پوشیدن، سخن گفتن، چگونگی ارتباط افراد با یکدیگر، هدف های مطرح شده در فیلم را به آموخته های خود می افزاید و این دانایی، به تدریج در شخصیت و هویت وی جای می گیرد.این در حالی است که یکی از مسایل بسیار مهمی که از سوی جامعه شناسان مطرح می شود، میزان تأثیرگذاری قطعی وسایل ارتباطی بر افکار عمومی است. این، بدان معناست که محرک بیرونی، بیش از محرک درونی، بر فرد تأثیر می گذارد.
پس فرهنگ بیگانه، تهاجم همه جانبه ای را در ستیز با انقلاب اسلامی طراحی کرده که اگر تدبیر هوش یارانه ای اندیشه نشود، فرهنگ غنی دینی ما آسیب می بیند و میزان نمازگزاری کاهش می یابد.
در این شرایط فرهنگی، «نماز» به عنوان بزرگ ترین نماد دینی در دفاع از ساختار معنوی جامعه و تهاجم به فرهنگ بیگانه برای تحت تأثیر قراردادن آن، نقش بسزایی دارد. بی گمان، گسترش فرهنگ نماز می تواند جریان تهاجم دینی ـ فرهنگی غرب بر جهان اسلام را متوقف کند و حتی می تواند فرهنگ غرب را تحت تأثیر قرار دهد و خلأهای معنوی آن را پرکند. در بحث علل بی میلی به نماز، دراین باره بیش تر بحث خواهیم کرد.
روحیه تعهد و خود باوری که در سایه نمازگزاری در افراد جامعه ایجاد می شود، غیرت و تشخص دینی را افزایش می دهد و مانع خود باختگی فرهنگی می شود. گسترش فرهنگ نماز، جایگاه والای ارزش های دینی را برای مردم بیان می کند.

برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1394/6/26 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیا محل‌های تیمم باید پاک باشد؟
سوال: وارد شدن به مساجد با تیمم بدل از غسل جنابت چه حکمی دارد؟

جواب: اگر تیمم به جهت ضرر داشتن آب برای بدن باشد، با آن تیمم می‌توان داخل مسجد شد و اگر به جهت تنگی وقت باشد، که اثرش فقط اجازه برای خواندن نماز است، با آن نمی‌توان داخل مسجد شد ـ البته نظر دیگری هم در این خصوص وجود دارد که می‌فرمایند در این صورت تنها به مقدار خواندن نماز واجب می‌تواند در مسجد باشد. می‌توانید شما خصوص مورد را از مرجع تقلید خود سئوال فرمائید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م726)

سوال: آیا تیمم زدن بر روی شن و ماسه مخلوط که اندکی هم نمناک است صحیح است؟

جواب: اشکال ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص403, م691)

سوال: آیا محل‌های تیمم باید پاک باشد؟ حال ا گر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد چه باید بکنیم؟

جواب: در تیمم باید پیشانی و کف دست‌ها و پشت دستها پاک باشد و اگر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد، باید با همان کف دست نجس تیمم کند. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م706 )

سوال: اگر به واسطه‌ی نداشتن آب یا عذر دیگری شخص تیمم کند بعد از برطرف شدن عذر تیمم صحیح است و می‌توان با آن نماز خواند؟

جواب: بعد از برطرف شدن عذر، تیمم او باطل می‌شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م719)

سوال: شخصی که یک چشم او عمل شده و دکتر سفارش نموده که آب برای چشم او ضرر دارد و از تیمم هم برای اینکه گرد و خاک به چشم نرود خودداری کند، بدون وضو و تیمم، نماز چه صورت دارد؟

جواب: باید بر روی زمین یا سنگی که غبار ندارد تیمم کند و نماز بدون وضو و تیمم قضاء دارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س237)

سوال: آیا تیمم در زمین‌هایی که در زمان طاغوت از صاحبان‌شان گرفته شده و در اختیار دیگران است، صحیح است؟

جواب: برای کسی که یقین بغصب بودن زمین ندارد، تیمم او صحیح است و کسی که علم به غصب بودن زمین دارد تیمم او باطل خواهد بود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م694 و696)

سوال: اگر کسی که وظیفه‌اش تیمم است، به علت شکستگی یک دست، نتواند آن را به پیشانی برساند، آیا برای کشیدن به پیشانی، یک دست سالم کافی است یا اینکه نائب گرفتن لازم است؟

جواب: در فرض مرقوم با دست سالم تیمم کنید و گرفتن نائب لازم نیست. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س243)

منبع: سایت اندیشه قم


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1394/6/24 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
اذان ، آوای نیایش

ما درهرشبانه روز5 نوبت نماز می خوانیم .

و همانطور که می دانیم پیش از نماز ، گفتن اذان واقامه سفارش شده است .

درمجموع این دوندای آسمانی:

 

بیست مرتبه" حی علی الصلوة" می گوئیم

بیست مرتبه "حی علی الفلاح" می گوئیم

بیست مرتبه "حی علی خیرالعمل " می گوئیم

و ده مرتبه "قدقامت الصلوة" می گوئیم

پس با توجه به اینکه مراد از فلاح وخیرالعمل دراذان ، همان نماز است ؛ هرمسلمانی در شبانه روزهفتاد مرتبه باکلمه"حی" خود و دیگران را با چنین شور ونشاطی به خواندن نماز تشویق می کند.

چنین تشویقی در مورد هیچ عبادت دیگری صورت نگرفته است.

خصوصا اینکه دراسلام سفارش شده،اذان بلند و با صدای زیبا گفته شود وبرای آن پاداش بسیارنقل شده است.

 

اذان ، شکستن سکوت و دوره ای کامل از ایدئولوژی و تفکرات ناب اسلامی است.

اذان ، سرودی مذهبی باعباراتی کوتاه و پرمحتوا است.

اذان ، هشداربه غافلان است.

و در یک جمله می توان گفت

اذان نشانه حیات معنوی است.


برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1394/6/23 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
نماز، نیایش عاشقان

آنچه مسلم است نماز دردین اسلام به عنوان برترین عبادت شناخته شده و از آن به عنوان کلید بهشت یاد می شود ، سعی ما بر این است که درباره این نیایش عاشقانه نکاتی ارائه نماییم :

(می توانید درآینده پیگیراین بحث بوده و نکات دیگری را نیز در زمینه نماز مطالعه نمایید)

 

نماز در رأس همه عبادات است

 

در ایام ویژه مثل شب قدر ، اعیاد اسلامی ، جمعه ، و هر شب و روزی که دارای فضیلت و ارزش است و برای آن دعا و مراسمی مخصوص است مثل شب مبعث ، شب میلاد ، شب جمعه ، معمولاً نمازهای مخصوصی هم وارد شده است . شاید نتوان ایام مقدسی را پیدا کرد که درآن برنامه نماز نباشد .


برچسب :
نوشته شده در يکشنبه 1394/6/22 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X