آیه | نام سوره | پیام آیه | ترجمه آیه | تفسیر آیه |
آیه 6 | سوره مبارکه مائده | احکام وضو وطهارت | ای کسانی که ایمان آورده اید چون به نماز برخاستید صورت و دستهای خود را تا آرنج بشویید و سر و پاهای خود را تا برآمدگی روی پا مسح کنید و اگر جنب بودید غسل کنید و اگر بیمار یا مسافر بودید یا یکی از شما از قضای حاجت آمد یا با زنان نزدیکی کردید و آب نیافتید پس بر خاکی پاک تیمم کنید و از آن بر صورت و دستهایتان بکشید . خدا نمیخواهد برای شما دشواری بیافریند بلکه میخواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام کند باشد که سپاس دارید | این آیه راجع به حدود شستشو در وضو است: 1- حد صورت از طرف طول از رستانگاه مو تا چانه و از طرف عرض آنچه در میان انگشت وسط و ابهام (انگشت شست) قرار مىگیرد، ذکر شده و این در حقیقت توضیح همان معنایى است که از کلمه" وجه" در عرف فهمیده مىشود، زیرا وجه همان قسمتى است که انسان به هنگام برخورد بر دیگرى با آن" مواجه" مىشود2- حد دست که باید در وضو شسته شود،" تا آرنج" ذکر شده، زیرا مرافق جمع" مرفق" به معنى" آرنج" است، و چون هنگامى گفته شود دست را بشوئید ممکن است به ذهن چنین برسد که دستها را تا مچ بشوئید، زیرا … |
آیه 12 | سوره مبارکه مائده | پاداش نمازگزاران | و همانا خدا از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از آنها دوازده سرپرست برانگیختیم و خدا فرمود همانا من با شمایم ، اگر نماز برپا دارید و زکات بدهید و به فرستادگان من ایمان بیاورید و حمایتشان کنید و به خدا قرض الحسنه بدهید قطعا بدی هایتان را از شما می پوشانم و شما را به باغهایی که از پای درختانش نهرها جاری است در می آورم . پس هر که از شما بعد از این (حجت) کافر شود به یقین از راه راست منحرف شده است | اوّلین برنامه لازم در میان خداوند متعال که همیشه حاضر و ناظر است، و میان بندگان او، برقرار شدن ارتباط است، تا تفاهم باطنى و پیوند روحى محقّق گردد.و از این لحاظ در آغاز قرآن مجید مىفرماید : الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ. یعنى پس از ایمان بغیب که مقام الوهیّت و مبدء عوالم وجود است … |
| آیه | نام سوره | پیام آیه | ترجمه آیه | تفسیر آیه | ||||
| آیه 55 | سوره مبارکه مائده | نماز ازویژگیهای ولی خدا | ولی و سرپرست شما تنها خدا و رسول اوست و کسانی که ایمان آورده اند همانها که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند | این آیه در شان حضرت علی ع نازل شد که د ر حال نماز انگشتر خود را به مسکین بخشید. ومنظور از ولایت در این آیه جانشینی و صاحب اختیاری می باشدالبرهان فی تفسیر القرآن /ج 2/صص318-316 | ||||
| آیه 58 | سوره مبارکه مائده | تمسخر نماز کار نابخردان | و چون (با اذان) به نماز ندا دهید ، آنرا به مسخره و بازی می گیرند . این از آن روست که آنها مردمی نابخردند | در شان نزول این آیه ، نقل شده که جمعى از یهود و بعضى از نصارى صداى مؤذن را که مىشنیدند و یا قیام مسلمانان را به نماز مىدیدند شروع به مسخره و استهزاء مىکردند، قرآن مسلمانان را از طرح دوستى با اینگونه افراد بر حذر داشت./تفسیر نمونه /ج4/ص/435 | ||||
آیه 91 | سوره مبارکه مائده | غفلت از نماز توطئه شیطان | جز این نیست که شیطان میخواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه افکند و از یاد خدا و از نماز بازتان دارد پس آیا دست بردار هستید؟ | ابن عباس گوید: مقصود آیه سعد بن ابى وقاص و مردى از انصار است که با یکدیگر عهد برادرى بسته بودند. مردى انصارى سعد را بمهمانى دعوت کرد و سفره طعام و شراب گستردند و چندان بخوردند که مست شدند./مجمع البیان /ج7/ص167 | |||||
آیه 106 | سوره مبارکه مائده | نمازیکی از نشانه های راستگویی | ای مومنان چون مرگ هر یک از شما فرا رسد به هنگام وصیت دو تن عادل از (همکیشان) خودتان را شاهد بگیرید و چنانچه در سفر بودید و دچار حادثه مرگ شدید (و مسلمانی نیافتید)دو تن از غیر (همکیشان)شما شاهد باشند و اگر (در صداقت آنها) شک کردید آنها را نگاه دارید تا بعد از نماز به خدا سو گند یاد کنند که ما قسم خود را به بهایی نمی فروشیم گرچه وی خویشاوند باشد و گواهی الهی را کتمان نمی کنیم که در غیر اینصورت از گناهکاران خواهیم بود | در اینجا صلاة اعمّ است از هر نمازیکه صورت بگیرد، و بودن قسم پس از نمازایجاب مىکند که قسم در حال نیکو و در زمان خوب و روحانى و با توجّه بخداوند متعال صورت گیردتفسیر روشن/ج7/ص249 | |||||