موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
شیوه های دعوت فرزندان به نماز توسط خانواده

 همهما می دانیم که انسانها در مراحل مختلف زندگی دارای نیازمندی های متفاوتی هستند . تامین نیازهای انسانها مبتنی بر شرایط رشد باعث تسهیل و تسریع رشد جسمی و سلامت روانی آنان خواهد گردید . باید توجه داشت که نیازهای افراد انسانی درمراحل مختلف سنی متفاوت است و به همین دلیل در هر مرحله از رشد باید با تناسب و یژگیهای آن مرحله سنی برنامه ریزی و اقدام نمود .

یکیاز نیازهای فطری انسان ، نیاز به عبودیت و پرستش است لذا پرستش خداوند نیازی درونی است بنابراین پایه پاسخ منطقی به چنین نیازی باید به مقتضای رشد جسمی و روحی انسان ها باشد و برنامه ریزی باید چاشنی کار باشد . مربیاناعتقاد دارند موفقیت برنامه ها رابطه مستقیم با تناسب این برنامه ها با ویژگیهای جسمی - عاطفه - عقلانی و روانی کودکان و نوجوانان دارد. شیوه پاسخبه چنین نیازی در مراحل مختلف سنی راهکارهای و معیارهای ویژه خود را می طلبد . اگر راهکارها متنا

 

 همه ما می دانیم که انسانها در مراحل مختلف زندگی دارای نیازمندی های متفاوتی هستند . تامین نیازهای انسانها مبتنی بر شرایط رشد باعث تسهیل و تسریع رشد جسمی و سلامت روانی آنان خواهد گردید . باید توجه داشت که نیازهای افراد انسانی درمراحل مختلف سنی متفاوت است و به همین دلیل در هر مرحله از رشد باید با تناسب و یژگیهای آن مرحله سنی برنامه ریزی و اقدام نمود .

یکی از نیازهای فطری انسان ، نیاز به عبودیت و پرستش است لذا پرستش خداوند نیازی درونی است بنابراین پایه پاسخ منطقی به چنین نیازی باید به مقتضای رشد جسمی و روحی انسان ها باشد و برنامه ریزی باید چاشنی کار باشد . مربیان اعتقاد دارند موفقیت برنامه ها رابطه مستقیم با تناسب این برنامه ها با ویژگیهای جسمی - عاطفه - عقلانی و روانی کودکان و نوجوانان دارد. شیوه پاسخ به چنین نیازی در مراحل مختلف سنی راهکارهای و معیارهای ویژه خود را می طلبد . اگر راهکارها متناسب با ویژگیهای خود باشد تاثیرات لازم را بر جای خواهد گذاشت و مخصوصا در تامین نیازمندی به پرستش مناسب با ویژگیهای فرد نباشد  به بیزاری و بی علاقگی خواهد انجامید . در بین ما مسلمانان پرستش خداوند بیش از هر عبارت دیگر در نمازگذاردن تجلی می یابد . . لذا در ذهن و میل تمام فرزندان ما میل به نماز واحکام دینی وجود دارد فقط بر ماست که آنها را در راه صحیح هدایت کنیم . به طوریکه میل فرزندان به نماز بصورت داوطلبانه و از روی میل و رغبت باشد . مثلا کودکان تا قبل از هفت سالگی پدران و مادران را قهرمانان واقعی و بلا منازع زندگی خویش می شمارند و از اغلب رفتارهای آنها الگو سازی      می­کنند . در چنین سنی ، اگر پدر و مادر فرزندان ما نمازگزار باشند و انجام   رفتار  نماز در نزد آنان از اهمیت لازم برخوردار باشد، فرزندان یا فرزند از روی علاقه و داوطلبانه رفتار « نمازگزار » را درون سازی و با انجام آن بدون هیچگونه تحمیل یا الزامی فرهنگ رفتاری نمازرا الگوسازی می نمایند. درهفت سال دوم دانش آموز مربیان خود را الگو و اسوه انتخاب می کند که با احترام خاص به آنان نگاه می کنند و از روی رغبت و تمایل، نظرات و پیشنهادهای آنان را عملی می سازند. نماز توسط مربیان می تواند زمینه مناسبی در ایجاد رفتار نماز میان کودکان و نوجوانان گردد و فرهنگ نماز را در بین آنان ترویج نماید.

در هفت سال سوم : گروه دوستان و بخصوص دوستانی که قدرت رهبری بیشتری دارند می توانند تاثیر شگرف داشته باشند چنانچه گروه دوستان و بخصوص افراد ارشد و رهبر گروه به اقامه نماز علاقه مند باشند چنین رفتاری مورد تبعیت و الگو پذیری اعضاء قرار می گیرد و آنان رغبت چنین رفتاری را خواهند پذیرفت.

از دیگر شیوه های رفتار سازی نماز در کودکان و نوجوانان ، ایجاد تغییرات مطلوب رفتاری است. مثلا روانشناسان رفتار گرا پاداش را به عنوان محرک تقویت و ایجاد رفتار مطلوب می شناسندو روانشناسان شناختی ایجاد بینش و بصیرت و نگرش را شرط ایجادرفتار و نگرش مطلوب می دانند لازم به ذکر است که پاداش می بایست بالافاصله بعد از انجام رفتار ارائه گردد و این عمل بیشتر برای کودکان و نوجوانان محرک بسیار قوی است که نتیجه بخش خواهد بود. و در جمع بندی نهایی باید گفت رفتارهای مناسب و موثر پدر و مادر برای نماز خوان کردن فرزندان در اقسام ذیل خلاصه می گردد:

1- بالا بردن سطح آگاهی و شناخت فرزندان به طور غیر مستقیم نسبت به فواید نماز و نقش آن در زندگی انسان

2- مشاوره با علماء ، روانشناسان که در این زمینه مهارت دارند.

3- زبان نرم و گویا با حکمت و موعظه و گفت و گوی جذاب و دل پسند در باره نماز و عمل به واجبات دینی

4- فراهم کردن امکانات دلپذیر مانند (زیباسازی محل -تهیه عطر - تهیه سجاده ) کوتاه بودن برنامه  نماز ، تشویق و استمرار آن

5- تمرین عملی یعنی به اتفاق نماز خواندن به این صورت که پدر و مادر از فرزند بخواهند که هم زمان با آنها به نماز بایستند و هر چه آنها به زبان جاری کردند او نیز تکرار کند.

6- بردن فرزند خویش به اماکن مذهبی و شرکت دادن آنها در نماز جماعت

7- تهیه و نمایش فیلم هایی در باره نماز

8- بررسی شیوه های تربیتی دعوت قرآن کریم به عبودیت و بندگی خداوند بزرگ نیز می تواند نوجوانان و جوانان را نسبت به نماز راغب و علاقمند سازد. و در پایان باید گفت نماز – پردازگاه روح ، جویبار      تطهیر کننده ،   روشنایی چشم عارفان ، تکیه گاه مطمئین سالکان و رهپویان و پشتوانه آرامش و تسکین روان انسان است و نماز بهشتی است که انسان را برای اعتلاء و انبساط درون خویش می آفرید.

..............................................................................................

تهیه و تدوین : ابراهیم الهامی تبار

منابع :

- روانشناسی پرورشی - دکتر علی اکبر سیف

- کاربرد روانشناسی در آموزش - رابرت بیلر

- نظریه های یادگیری - ارنست هیلکارد

برگرفته از کتاب خانواده و نماز به حکم جمعی از نویسندگان

 

منبع: http://www.agri-jahad.ir


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1393/10/16 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X