«و انها لکبیرة الا على الخاشعین» . خداى تعالى مى فرماید: نماز، کار بزرگى است . گمان نکنید کار آسانى است. عظمت نماز به پیکره نماز نیست؛ به این نیست که اولش تکبیر و آخرش تسلیم و داراى افعال واقوال و اذکار و قیام و قعود است . این را بچه هاى شش ساله هم انجام مى دهند . صلات، کبیر است، چون براى توحید و اخلاص در عبودیت است، وگرنه انسان صد سال هم که نماز بخواند، مشرک است . عروج بشر در مرتبه توحید عملى و توحید اعتقادى به انقطاع از ماسوىالله و وابستگى به خداى تعالى است . شر در این مرحله، منتهاى عبودیت را طى کرده است و منتهاى تکامل را پیدا کرده است . انبیا که در برابر این جهان پرآشوب، نهضت کردند، به خاطر این بود که این جهت را تکمیل کرده بودند و اتکایشان به خداى تعالى بود و غیر خدا را پرستش نکردند . چون آن مقام قربالهى را پیدا کرده بودند، احیا و اماته مىکردند . شما هم اگر آن مقام را پیدا کنى، مى توانى احیا و اماته کنى .
این وسیله اى استبراى عروج بشر، ولکن ما از آن استفاده نمى کنیم . جهان آفرینش - به حسب ماده و آفرینش - که انبیا از آن استفاده مى کردند، براى همه یکسان است . یعنى شما هم مى توانى، آن طور که انبیا استفاده کردند، استفاده کنى؛ ولى همت شما ضعیف است . وقتى در ماکولات و مشروبات بىچاره باشى، در تشریفات بىچاره باشى، همان جا مى مانى . توحید، عبودیت خداى تعالى و انقطاع از ماسوى الله است . اگر بشر به این مرحله برسد - که تکامل، رسیدن به این مرحله است - از چیزهاى دیگر صرف نظر مى کند . اگر بشر با کلمه توحید آشنا شود تمام اختلافات شرق و غرب تعطیل مى شود، اگر کلمه توحید در بین اجتماع پیاده شود، تمام خیانت ها تعطیل مىشود . نماز، بزرگ است . خیلى مشکل است آدم به آن نمازى که خدا مى خواهد موفق شود و آثار، مال همان نماز است .
آیة الله العظمى بهاءالدینى