موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
حکم نوافل در حال استقرار

سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟

امام خمینی(ره):

خیر، با ایماء و اشاره صحیح نیست، اگر انجام دهد بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

توضیح المسائل، ص 141، م 1045

آیة الله اراکی(ره):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

الاحکام الواضحه، ص 84، م 1037 و ص 185، م 1043


سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟

امام خمینی(ره):

خیر، با ایماء و اشاره صحیح نیست، اگر انجام دهد بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

توضیح المسائل، ص 141، م 1045

آیة الله اراکی(ره):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

الاحکام الواضحه، ص 84، م 1037 و ص 185، م 1043

آیة الله بهجت(ره):

خیر، رکوع و سجده؛ با ایماء و اشاره صحیح نیست.

توضیح المسائل، ص 167، م 854، و ص 165، با استفاده از م 838 و 839

آیة الله تبریزی(ره):

خیر، رکوع و سجده؛ با ایماء و اشاره، صحیح نیست.

منهاج الصالحین،ج 1، ص175، الفصل الخامس فی الرکوع

توضیح المسائل، 1383، ص 160، م 1054

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

در حال استقرار در مکانی باید هم قبله را مراعات کند و هم رکوع و سجود را به نحو صحیح انجام دهد ولی مانع ندارد نافله را در حال اختیار هم نشسته بخواند.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات

آیة الله خوئی(ره):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره، صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی مع التعلیقه، ج1، ص 494 ، فصل فی الرکوع، م 28

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره، صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی مع التعلیقه، ج1، ص 158، فصل فی الرکوع، م 28

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

خیر، رکوع سجده با ایماء و اشاره، صحیح نیست.

توضیح المسائل، ج1، ص 244، با استفاده از م1031 و ص 247، م 1054

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست.

توضیح المسائل، 1385، ص 209، با استفاده از م 1054 و ص 205، با استفاده از ص 1031

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست. اگر انجام دهد بنابر احتیاط واجب نماز باطل است.

العروة الوثقی مع تعلیقات، ج1، ص 493، با استفاده از م 28 و ص 494

آیة الله گلپایگانی(ره):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره، صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره، صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی، مع تعلیقات، ج1، ص 567 م 28

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره، صحیح نیست و نماز باطل است.

التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص 141، م 28

توضیح المسائل، ص213، م 1046، ص 209، با استفاده از م 1023

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست.

منهاج الصالحین، ج1، ص 189، الفصل الخامس فی الرکوع،

توضیح المسائل، ص388، با استفاده از م 1054 و ص 384، با استفاده از م 1031


برچسب :
نوشته شده در يکشنبه 1394/6/15 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X