قَالَ الرضا علیه السلام : إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُورا.
امام رضا علیه السلام فرمود: نماز جماعت به این جهت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادتِ خداوند آشکار، علنی و ظاهر باشد.
(وسائل الشیعة، ج 8، ص 287؛ بحارالانوار، ج 85، ص 12)
قَالَ الصادق علیه السلام : مَنْ صَلَّی خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِی الْیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ فِی جَمَاعَةٍ فَظُنُّوا بِهِ خَیْراً وَ أَجِیزُوا شَهَادَتَهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر که پنج نماز شبانه روز را به جماعت بخواند به او خوشگمان باشید و گواهیاش را بپذیرید.
(الأمالی (صدوق)، ص 338؛ بحارالانوار، ج 85، ص 8؛ وسائل الشیعه، ج 27، ص 395)
قَالَ الکاظم علیه السلام : إِنَّ الصَّلَاةَ فِی الصَّفِ الْأَوَّلِ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
امام کاظم علیه السلام فرمود: نماز خواندن در صف اول، مانند جهاد در راه خداست.
(من لا یحضرهالفقیه، ج 1، ص 385؛ وسائل الشیعه، ج 8، ص 307)
قَالَ الصادق علیه السلام : قَالَ لقمان لِابنِهِ... وَ صَلِّ فِی جَمَاعَةٍ وَ لَوْ عَلَی رَأْسِ زُج.
امام صادق علیه السلام فرمود: لقمان به فرزندش گفت: ... نماز را به جماعت بخوان اگر چه سر نیزه باشی!
(المقَالَ الصادق علیه السلام : فَضلُ صَلاةِ الرَّجلِ فی جَماعَةٍ علی صَلاةِ الرَّجلِ وَحدَه خَمس و عشرون دَرجَةً فی الجَنّة.
امام صادق علیه السلام فرمود: نماز انسان به صورت جماعت بیست و پنج درجه در بهشت برتر است از نماز فُرادی.
(بحارالانوار، ج 85، ص 16) حاسن، ج 2، ص 375؛ من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 297)
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله : وَ مَنْ لَزِمَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِینَ حَرُمَتْ عَلَیْهِمْ غِیبَتُهُ وَ ثَبَتَتْ عَدَالَتُهُ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غیبت او بر مسلمانان حرام و عدالتش ثابت میشود.
(وسائل الشیعة، ج 8، ص 317؛ بحارالانوار، ج 80، ص 354)
قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله : إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَسْتَحْیِی مِنْ عَبْدِهِ إِذَا صَلَّی فِی جَمَاعَةٍ ثُمَّ سَئَلَهُ حَاجَةً أَنْ یَنْصَرِفَ حَتَّی یَقْضِیَه.
رسول گرامی صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند شرم میکند از بندهای که پس از نماز جماعت از او چیزی بخواهد و به او عطا نفرماید.
(مجموعة ورام، ج 1، 4؛ بحارالانوار، ج 85, ص 4)
قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام یَا أَبَا الدَّرْدَاءِ: لَأَنْ أُصَلِّیَ الْعِشَاءَ وَ الْفَجْرَ فِی جَمَاعَةٍ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُحْیِیَ مَا بَیْنَهُمَا أَ وَ مَا سَمِعْتَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ لَوْ یَعْلَمُونَ مَا فِیهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَ لَوْ حَبْواً.
امام علی علیه السلام فرمود: یا ابی الدرداء اگر نماز عشا و صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زندهداری بین این دو نماز است آیا نشنیدهای کلام پیامبر را که فرمود: اگر مردم میدانستند چهها در آن دو نماز است خود را بر روی زمین میکشیدند و در آن دو نماز حاضر میشدند.
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 6، ص 453؛ بحارالانوار، ج 85، ص 17)
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : إِمَامُ الْقَوْمِ وَافِدُهُمْ فَقَدِّمُوا فِی صَلَاتِکُمْ أَفْضَلَکُمْ.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: امام جماعت هر جمعی نماینده آن در پیشگاه خداوند میباشد، پس در نمازتان بهترینها را برگزینید.
(بحارالانوار، ج 85، ص 109)
قَالَ الصادق علیه السلام : یَنْبَغِی لِلْإِمَامِ أَنْ یَکُونَ صَلَاتُهُ عَلَی صَلَاةِ أَضْعَفِ مَنْ خَلْفَهُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: بر امام جماعت شایسته است که نمازش بر اساس نماز ضعیفترین مأمومین خود باشد (نماز جماعت خود را طولانی نکند).
(من لا یحضرهالفقیه، ج 1، ص 390)
قَالَ الصادق علیه السلام : إِذَا صَلَّیْتَ وَحْدَکَ فَطَوِّلْ فَإِنَّهَا الْعِبَادَةُ وَ إِذَا صَلَّیْتَ بِقَوْمٍ فَصَلِّ صَلَاةَ أَضْعَفِهِمْ
امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که نماز فرادی میخوانی آن را طولانی کن زیرا نماز عبادت است. ولی هنگامی که امام جماعت هستی نمازت را به اندازه طاقت ضعیفترین نمازگزار طول بده. (بحار الأنوار، ج85، ص، 111)
قَالَ امیرالمومنین علیه السلام : إِذَا قُمْتَ فِی صَلَاتِکَ لِلنَّاسِ فَلَا تَکُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لَا مُضَیِّعاً فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةُ وَ لَهُ الْحَاجَة.
امیرمومنان علی علیه السلام به مالک اشتر فرمود: و هنگامی که به نماز جماعت برای مردم میایستی باید نمازت نه نفرتآور و نه تضییعکننده باشد (نه آنقدر آن را طول بده که موجب تنفر مأمومین شود و نه آنقدر سریع که نماز را ضایع کنی) زیرا در بین مردمی که با تو به نماز ایستادهاند، هم بیمار و هم حاجتمند است. (نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 440)
قَالَ النبی صلی الله علیه و آله : سَوّوا صُفوفَکُم فَاِنَّ تَسویةَ الصَّفِ تَمام الصَّلاةِ.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: صفهای نماز جماعت را مساوی کنید، پس همانا که مساوی کردن صفها، کاملکننده نماز است. (بحارالانوار، ج 85, ص 20)
قَالَ الرضا علیه السلام : أَفْضَلُ الصُّفُوفِ أَوَّلُهَا وَ أَفْضَلُ أَوَّلِهَا مَا قَرُبَ مِنَ الْإِمَام.
امام رضا علیه السلام فرمود: بهترین صفهای نماز جماعت، صف اول است، و بهترین جای صف اول، نزدیکترین مکان به امام است.
(الفقه المنسوب إلی الامام رضا علیه السلام ، ص 143؛ بحارالانوار، ج 85, ص 105)
قَالَ الصادق علیه السلام : وَ مَنْ صَلَّی فِی بَیْتِهِ جَمَاعَةً رَغْبَةً عَنِ الْمَسْجِدِ فَلَا صَلَاةَ لَهُ، وَ لَا لِمَنْ صَلَّی مَعَهُ، إِلَّا مِنْ عِلَّةٍ تَمْنَعُ مِنَ الْمَسْجِدِ.
امام صادق علیه السلام فرمود: و هر کس از روی بیمیلی به مساجد، در خانهاش نماز جماعت بخواند، برای او و کسانی که با او نماز جماعت خواندهاند، نماز کاملی نخواهد بود، مگر آنکه واقعاً علتی مانع از حضور در مسجد بوده باشد. (الأمالی (طوسی)، ص 696؛ وسائل الشیعه، ج 5، ص 196)
قَالَ الباقر علیه السلام : مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ مِنْ جِیرَانِ الْمَسْجِدِ فَلَمْ یُجِبْ فَلَا صَلَاةَ لَهُ.
امام باقر علیه السلام فرمود: هر کس از همسایگان مسجد صدای اذان جماعت را بشنوند و در جماعت شرکت نکند، نمازش کمال ندارد. (وسائل الشیعه، ج 8، ص 294)