موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
ارزش و اهمیت نماز در داستان

بدیهی است نماز نیز همچون هر پیام مستقیم یا غیرمستقیم دیگر باید در دل داستان بنشیند و دراماتیزه شود که این همت هنرمندان والای رسانه را می طلبد. موارد زیر نمونه هایی است که برنامه سازان محترم بهتر از آنها را نزد خود بسیار دارند.

الف) نماز و شخصیت های داستان

یک ـ می توان در تحول شخصیت و گره گشایی داستان و ماجرای دراماتیک از نماز و یاد خدا بهره گرفت.
دو ـ می توان در گره افکنی و ایجاد مشکل، از مسئله سبک شماری و غفلت از نماز بهره برد.
سه ـ می توان بین علل انحطاط شخصیت منفی و ترک نماز و سبک شماری و عدم حضور وی در مسجد ارتباط به وجود آورد.
چهار ـ در امر شخصیت پردازی داستان های ایرانی معاصر و یا اسلامی، شخصیت های بی رنگ و خاکستری (اکثریت) هم نماز بخوانند.
پنج ـ در طول داستان انجام فریضه نماز امری متداول باشد با تأکید بر مقدمات؛ برای مثال گاهی تنها آستین بالا بزنند و یا به دنبال جای نماز باشند و یا در تلاش برای جهت یابی قبله و یا یافتن مسجد و محل مناسب نماز باشند.
شش ـ در روند داستان به تأثیر نماز بر موفقیت قهرمان و شخصیت اصلی فیلم تأکید شود.
هفت ـ در روند داستان به نیرو، شادابی و امید گرفتن قهرمان یا شخصیت های مثبت از نماز تأکید شود.

بدیهی است نماز نیز همچون هر پیام مستقیم یا غیرمستقیم دیگر باید در دل داستان بنشیند و دراماتیزه شود که این همت هنرمندان والای رسانه را می طلبد. موارد زیر نمونه هایی است که برنامه سازان محترم بهتر از آنها را نزد خود بسیار دارند.

الف) نماز و شخصیت های داستان

یک ـ می توان در تحول شخصیت و گره گشایی داستان و ماجرای دراماتیک از نماز و یاد خدا بهره گرفت.
دو ـ می توان در گره افکنی و ایجاد مشکل، از مسئله سبک شماری و غفلت از نماز بهره برد.
سه ـ می توان بین علل انحطاط شخصیت منفی و ترک نماز و سبک شماری و عدم حضور وی در مسجد ارتباط به وجود آورد.
چهار ـ در امر شخصیت پردازی داستان های ایرانی معاصر و یا اسلامی، شخصیت های بی رنگ و خاکستری (اکثریت) هم نماز بخوانند.
پنج ـ در طول داستان انجام فریضه نماز امری متداول باشد با تأکید بر مقدمات؛ برای مثال گاهی تنها آستین بالا بزنند و یا به دنبال جای نماز باشند و یا در تلاش برای جهت یابی قبله و یا یافتن مسجد و محل مناسب نماز باشند.
شش ـ در روند داستان به تأثیر نماز بر موفقیت قهرمان و شخصیت اصلی فیلم تأکید شود.
هفت ـ در روند داستان به نیرو، شادابی و امید گرفتن قهرمان یا شخصیت های مثبت از نماز تأکید شود.

ب) الگو سازی در داستان

الگوسازی یکی از شیوه های مؤثر انتقال و نهادینه کردن پیام است. الگوهای زیر و مشابه آنها می تواند به عنوان داستان اصلی یا در حاشیه آن طرح شود.
یک ـ نمازهای مهم و تاریخی (نمازهای مهم در گزارش های خبری نیز می آید) مثل نمازجمعه تهران که در آن بمب گذاری شده بود، نماز آیت اللّه خوانساری، نماز فلسطینی ها، نماز با شکوه در زندان زمان طاغوت و اسارت در عراق، نماز حضرت امام رحمه الله در موقعیت های مختلف، نماز ظهر عاشورا و... .
سایت WWW.salat داستان های جالبی را جمع آوری کرده است.
دو ـ تأکید بر نماز شهدای ارزشمندی چون شهدای محراب، شهید رجایی، شهید بهشتی و مطهری، بروجردی و باکری، شهید ثقه الاسلام نواب صفوی قبل از اعدام، فرمانده حماس (احمد یاسین) و نماز بسیجی ها و رزمندگان در موقعیت های حساس.
سه ـ بهره گیری از نماز اقشار مختلف جامعه همچون رانندگان، پزشکان، بازاریان، کارمندان و نیروهای نظامی و انتظامی جهت الگوسازی برای مشارکت در نماز جماعت یا اهمیت به نماز فرادا.
چهار ـ نمایش نماز و سجده شکر ورزشکاران به ویژه در موفقیت های بزرگ و توجه به جنبه های عاطفی و نوع مخاطب در انتخاب الگوها.
پنج ـ توجه به جذابیت نمایش نماز ایرانیان خارج از کشور به ویژه در مساجد مهمی چون هامبورگ و مساجد دیگر کشورها.
شش ـ نمایش نماز مسئولان نظام، علمای اسلام، هنرمندان و شخصیت های محبوب یا مهم.
هفت ـ نمایش جذاب نماز کسانی که تازه مسلمان شده اند.
هشت ـ نمایش نماز بیماران، معذوران و مسافران برای القای عدم ترک نماز در هیچ شرایطی.
نه ـ نمایش نماز مسلمانان در اماکن عمومی کشورهای غیرمسلمان و عکس العمل مردم آن جا.

ج) توجه به ارزش و اهمیت نماز در داستان

یک ـ در ساختار و ماجراها تا دیر وقت بیدار ماندن (بدون وجه عاقلانه) و در نتیجه قضا شدن نماز صبح تقبیح شود.
دو ـ در روند داستان جوان یا نوجوانی که نسبت به نماز اول وقت، و یا حضور قلب در نماز غفلت داشته است، به شرکت در جماعت پرداخته و با آن آشنا شود.
سه ـ والدین به اهمیت نماز واقفند؛ اما در انتقال این اهمیت به فرزندان دچار مشکل شده اند که در روال داستان با کمک فردی متخلق و آگاه رفع مشکل می شود.
چهار ـ خرید لباس مخصوص برای نماز؛ همچنین استفاده از جانمازِ مناسب و عطر.
پنج ـ در نظر گرفتن محل جذاب و ثابتی در منزل برای اقامه نماز (با توجه به استحباب آن).
شش ـ توجه ویژه به زبان حال نیایش موجودات (در صورت توانایی برای بیان آنها می توان از خلوت پرندگان و آوای دلنشین آنها بهره گرفت).
هفت ـ تأکید بر محافظت از اوقات نماز به ویژه فضیلت نماز اول وقت.
هشت ـ توجه به آرامش دنیوی و اخروی نمازگزاران (برای ترغیب و تشویق).
نه ـ نمازگزاری در شرایط سخت و دشوار به ویژه نمازهای صبح زمستانی و یا حضور در نماز پس از خستگی مفرط.
ده ـ توجه به تمرکز و خشوع و خضوع در نماز.
یازده ـ هدایای شخصیت ها به هم می تواند به مناسبت نماز یا مناسب نماز باشد (کتاب نماز، جانماز، چادر نماز، انگشتر و...).
دوازده ـ اهمیت دادن به نماز در مسافرت ها (مسافرت با قطار و اتومبیل و...).
سیزده ـ در حرکت ها و جست وجوها نمادهایی چون گنبد، گلدسته و تابلوی مسجد و نمازخانه و غیره به کار گرفته شود.
چهارده ـ اذان صبح چون نوای شکوهمند عشق در داستان گنجانده شده و سحرخیزی تبلیغ شود.
پانزده ـ پدر و مادر در حال گفت وگو هستند، فرزند در حال کار با رایانه است که رایانه اعلام وقت نماز می کند و همگی به سراغ نماز می روند.
شانزده ـ برای نماز فضای مناسب باز و احترام نمازگزار حفظ شود (برای مثال پدر یا فرزند یا هرکس دیگر می خواهد نماز بخواند، دیگران آرام صحبت کنند).
هفده ـ خانم ها در مسافرت کیف مخصوص، چادر نماز و جانماز ببرند.
هجده ـ اسلام صوفی مشربانه (که به اعمال عبادی و شریعت گذاری توجه نمی کند و تنها دل پاک را می طلبد و می گوید دلت پاک باشد) نقد و بر ضرورت شریعت گرایی و انجام تکالیف تأکید شود.
نوزده ـ ترک نماز باعث زوال نعمت است. (چنان که فرد نمازگزاری دچار بی برکتی و نحسی شد و باغ او به فروش نمی رفت. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: استخوان پوسیده فردی بی نماز در باغش است).
بیست ـ استمداد از نماز در بحران ها و شرایط دشوار و گره گشایی مانند نماز رزمندگان، ابن سینا، ملاصدرا و... .
بیست و یک ـ نماز و درمان نگرانی ها، فشارهای عاطفی، رنج درونی، ترس و آشفتگی.
بیست و دو ـ اهمیت دادن به نماز در میهمانی ها، جشن ها، هتل ها و مهمان سراها.
بیست و سه ـ تنظیم روابط و رفاقت های دوستانه براساس گرایش آنها به نماز، همچنین تنظیم برنامه های زندگی براساس شرکت در نماز جماعت.
بیست و چهار ـ فرد به خاطر نماز از چیزی بگذرد؛ مثلاً به خاطر نماز اول وقت، افطار کردن یا غذا خوردن را به تأخیر بیندازد یا از تماشای فیلمی جذاب که مصادف با وقت فضیلت نماز شده است، بگذرد.
بیست و پنج ـ به سفارش نماز در بزرگ ترین سوره قرآن (بقره) و کوچک ترین سوره (کوثر) اشاره شود. در قرآن بیش از هشتاد بار به نماز توصیه شده است.
بیست و شش ـ نماز یک رزمنده در حالت کمین به نحوی که به سختی می تواند اعمال را انجام دهد.

د) استفاده از محیط خانواده

یک ـ حساسیت والدین به نماز فرزندان و بهره گیری از روش های غیرمستقیم مانند: کنایه، تعریض، تعجب، تأسف، اشاره و روش تشویق و تنبیه ظریفانه.
دو ـ به برگزاری نماز زوج های جوان عنایت ویژه شود. به ویژه به نماز در موقعیت های حساس مثل شب عروسی، مراسم خواستگاری و... .
سه ـ تأثیر تعادل و سامان خانواده در توجه و گرایش به نماز و بالعکس.
چهار ـ تأثیر آلودگی غذا و لقمه حرام در بی نمازی.
پنج ـ توجه به تربیت دینی و انجام تمرینات نماز و شرکت در مراسم مذهبی از دوران کودکی، بهره گیری از عواطف گرم والدین (به راه های سلبی و ایجابی دعوت کودکان به نماز توجه شود).
شش ـ شکوه ها و گلایه های والدین به ترک یا سستی در نماز فرزندان و تقید والدین جهت یافتن راه رفع این مشکل و یا برعکس، سستی پدر و مادر و دغدغه فرزندان.
هفت ـ جهت دادن فرزندان به عضویت در تشکیلات و گروه هایی که اهل نماز و عبادتند.
هشت ـ استفاده از نیروی برادر یا خواهر بزرگ تر در محیط خانه برای جذب و گرایش کودکان به نماز.
نه ـ استفاده از جاذبه های کلامی برای جذب اعضای خانواده به نماز، مانند صدای خوب و لحن آهنگین.
ده ـ در دلِ داستان یا در حاشیه با مقایسه دو خانواده نمازخوان و بی نماز آثار نماز برجسته شود.
یازده ـ نوجوان یا جوان به نماز خواندن دید منفی دارد و آن را بیهودگی یا عقب افتادگی از دنیای تکنولوژی و ارتباطات می داند، در روند داستان دیدگاه او عوض می شود.
دوازده ـ موقعیت های جشن تکلیف و خاطره های مربوط به آن می تواند در حاشیه داستان بیاید.
سیزده ـ در خانه، افراد در حال مباحثه احکام نماز باشند؛ برای مثال پسر از پدر می پرسد، الان فهمیده که موقع نماز یک ذره خون به آستینش بوده است، حالا چه باید بکند؟
چهارده ـ مادر در حال دوختن چادر نماز یا جانماز برای فرزندان باشد.
پانزده ـ فرزند با پدر تلفظ صحیح نماز را تمرین می کند و به نوعی آموزش نماز می دهد.
شانزده ـ خانواده در حال برپایی نماز جماعت است.
هفده ـ فرزندان از اسرار و فواید نماز پرس وجو می کنند و والدین با صبر و حوصله پاسخ می دهند.
هجده ـ تأکید بر به جا آوردن نمازهای قضا.
نوزده ـ تأکید بر دائم الوضو بودن برای کسب نورانیت وجود.
بیست ـ رفتن دسته جمعی اعضا خانواده و احیانا همراهی همسایگان یا دوستان برای حضور در نماز جماعت محل یا نماز جمعه.
بیست و یک ـ کودکان باید خاطره خوبی از نماز داشته باشند؛ مثلاً هدیه ای هر چند کوچک دریافت کنند.
بیست و دو ـ توسل به نماز برای حل مشکلات خانواده.
بیست و سه ـ پدر در تحقیق از ویژگی های خواستگار دخترش از نمازخوان بودنش سؤال می کند.
بیست و چهار ـ پدر به فرزند نوجوانش می آموزد که برای یافتن پاسخ سؤالش در مورد نماز می تواند به رساله یا روحانی محل یا دفتر مرجع تقلید مراجعه کند.

هـ) تحول زایی و بازدارندگی نماز از گناهان

یک ـ اثر نماز در لحظات آخر زندگی در داستان اصلی یا فرعی تعبیه شود.
دو ـ تأثیرگذاری دوستان نمازگزار بر بی نمازها و کسانی که در نماز مسامحه می کنند و یا برعکس، بی نمازها در نمازگزاران.
سه ـ اینکه نمازگزاری فرد را در بزنگاه های انحراف از خطر می رهاند؛ برای مثال فردی که عمری درست زندگی کرده است، اما در اثر فشار اقتصادی یا محیطی دچار لغزش می شود، نمازگزاری زمینه توبه و بازگشت را برای او فراهم می آورد.
چهار ـ دوری گزیدن فرد نمازگزار از گناه و بزه، برای مثال نمازگزار گرد دزدی، دروغ و تهمت... نمی گردد.
پنج ـ ارائه چهره نامطلوب از افراد نمازگریز که به بزه و گناه دچار شده اند.
شش ـ بزه کار پس از خواندن نماز متحول می شود؛ مثلاً در زندان با فرد نمازگزاری آشنا و اهل نماز می شود و پس از آزادی از زندان با توکل به خدا و روحیه گرفتن از نماز بر شرایط و جوّ بی اعتمادی نسبت به خود و دعوت دوستان ناباب به بزه و خلاف غلبه می کند.

برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1395/3/24 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X