موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
تاثیر نماز در تمرکز فکر

توجه به خشوع در نماز وسیله اى است براى پرورش حضور ذهن و تمرکز حواس که در زندگى بسیار حایز اهمیت است و مى توان گفت که بیشتر موفقیت هاى انسان در نتیجه همین تمرکز فکر و توجه کامل و حضور ذهن است .

ویلیام مورتن مارستن متخصص در روان شناسى مى گوید:

افراد موفق کسانى هستند که مى توانند در امرى تمام افکار خود را متمرکز کنند و تمام دانستنی هاى خود را درباره آن بیاورند و به کار بندند. براستى اگر روح و فکر ما بطور کامل درنقطه اى متمرکز شود یا براى امرى به کار افتد نیروى شگفت انگیز و فوق العاده اى مى آفریند.

مهمترین فایده سجود نیز این است که هم عضلات ران و ساق پا را تقویت مى نماید و هم دروصول خون به اعضاء و نواحى بدن کمک کرده و نیروى جدار معده را نیز افزایش مى دهد .

ویلیام جیمز که پدر روانشناسى جدید محسوب مى شود، مى گوید:فرق بین افراد نابغه با دیگران ، یک موهبت فطرى نیست ؛ بلکه

مربوط به توجه کاملى است که به موضوعات


توجه به خشوع در نماز وسیله‌ای است برای پرورش حضور ذهن و تمرکز حواس که در زندگی بسیار حایز اهمیت است و می‌توان گفت که بیشتر موفقیت‌های انسان در نتیجه همین تمرکز فکر و توجه کامل و حضور ذهن است. ویلیام مورتن مارستن متخصص در روان‌شناسی می‌گوید: «افراد موفق کسانی هستند که می‌توانند در امری تمام افکار خود را متمرکز کنند و تمام دانستنی‌های خود را درباره آن بیاورند و به کار بندند».
به راستی اگر روح و فکر ما به طور کامل در نقطه‌ای متمرکز شود یا برای امری به کار افتد نیروی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای می‌آفریند. مهم‌ترین فایده سجود نیز این است که هم عضلات ران و ساق پا را تقویت می‌نماید و هم در وصول خون به اعضا و نواحی بدن کمک کرده و نیروی جدار معده را نیز افزایش می‌دهد ویلیام جیمز که پدر روان‌شناسی جدید محسوب می‌شود،‌ می‌گوید: «فرق بین افراد نابغه با دیگران، یک موهبت فطری نیست؛ بلکه مربوط به توجه کاملی است که به موضوعات و نتیجه‌های آن مبذول می‌دارند و میزان نبوغ بستگی به میزان و درجه تمرکز افکار شخصی دارد». در مورد این که چگونه می‌توان این نیرو را در خود ایجاد کرد ویلیام مولتن در مجله ریدرز دایچست می‌نویسد: «این نیرو تمرکز فکر به وسیله تمرین به دست می‌آید و البته تمرین احتیاج به شکیبایی و پایداری دارد. وقتی توانستی افکارت را پی‌در‌پی 50 یا 100 بار در موضوعی متمرکز کنی لاجرم سایر افکار و خاطره ها جای خود را به موضوع مورد نظرتان خواهد داد سرانجام عادت خواهی کرد که در هر امری با اراده خود ذهن را متمرکز سازی».
از تمام مطالب فوق نتیجه می‌گیریم که نماز بهترین وسیله برای پرورش تمرکز فکر و حواس در انسان است. زیرا نمازگزاری که می‌کوشد با تمام قدرت افکار خود را در یک جا جمع کند تا نمازش با خشوع و حضور قلب باشد، بدون تردید این عمل در وی عادت می‌شود و می‌تواند در هر موردی تمام افکار خود را متمرکز سازد و در نتیجه به ترقیات و اکتشافات مهمی نایل گردد. در تأیید بیشتر این موضوع، ‌ویلیام مولتن می‌گوید: بهترین راهی که توجه و التفات را در انسان زیاد می‌کند این است که فکر و جسم هر دو با هم کار کنند و می‌بینیم که نماز در اسلام عبارت است از عمل فکر و جسم با هم. زیرا نمازگزار در حالی که تمام افکار و توجهش به خداست به رکوع، سجود، قیام و قعود می‌پردازد و بالاخره دکتر کارل می‌گوید: «به نظر می‌رسد که نیایش،‌ وضع فکری آدمی را از سطحی که به اقتضای توارث و تعلیم و تربیت به دست آورده،‌ بالاتر می‌کشد».
تأثیر نماز در طول عمر در یک بررسی آماری محققین دنیای پزشکی در داخل و خارج اعلام کرده‌اند که علما و رجال مذهبی و افراد پایبند به قوانین و احکام مذهبی که شبانه‌روز چند بار در اوقات معین با خدا ارتباط برقرار داشته و زندگی آنان با ایمان و معنویت آمیخته است،‌ طول عمر بیشتری از سایر افراد به ویژه افراد لاابالی و بی‌بند و بار و کسانی که پایبند مذهب نیستند،‌ خواهد داشت. در تأیید فوق دکتر ویلیام پارک آمریکایی، آماری بدین مضمون منتشر نموده است: در تمام دنیا هر دقیقه 62 نفر و هر ساعت 3767 نفر و هر روز 90410 نفر و هر سال 33 میلیون نفر به مرگ طبیعی از دنیا می‌روند. در اروپا از هر هزار نفر فقط یک نفر به صد سالگی و 10 نفر به مرز 80 سالگی می‌رسند و در میان آن‌هایی که می‌توانند خود را به مرز 80 سالگی برسانند،‌ از هر هزار نفر 43 نفر روحانی،‌40 نفر کشاورز، 29 نفر دانشمند و نویسنده، 26 نفر استاد و دبیر و 24 نفر پزشک می‌باشند. هم چنین دکتر علی پریور می‌نویسد: همین چند وقت قبل بود که روزنامه‌های آمریکایی نوشته بودند، کشیشان و راهبان کمتر از سایرین به بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و دفاعشان بهتر است. در کشور خودمان نیز آنان که ایمان بیشتری دارند کمتر بیمارند و آن‌ها که فقط کوشش خود را در کارها دخیل می‌دانند و خدایی را باور ندارند، اغلب ام‌الامراضند و عمری را به تلخکامی و بیماری به سر می‌برند.

 

به نقل از:www.m-narjes.com


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1395/9/16 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X