موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

هرچند تاكنون درباره نماز ، پایگاه ها و صفحات مجازی ارزشمندي نشر يافته است، ولي در رسانه سعی داشته ایم با نگاه نو ، تدوين و دسته بندي مناسب جوانان و نوجوانان را به این مسیر رهنمون باشیم. اين مجموعه شامل بخش ها و موضوعات مختلفي شامل : جايگاه والاي نماز در ميان عبادت ها ،آثار و برکات نماز بر روي فرد و جامعه و نقش نماز در زندگي و روش هاي آن معلوم مي گردد. و دراین راستا راهكارهاي جذب كودك و نوجوان به نماز مانند: تشويق و تحسين، كردار نه گفتار، اخلاق خوش و اُنس با كودك و نوجوان، ميانه روي و... با بیان حکایات ، احادیث ، الگوها و... آورده شده است. باشد که این مجموعه ما و فرزندانمان را در مسیر برپا كنندگان نماز یاری گر باشد.
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
مکان نمازگزار

مکان نمازگزار
مکان نمازگزار داراى شرایطى است و هر کدام از آنها را که نداشته باشد، نماز خواندن در آن مکان باطل است ؛این شرایط عبارتند از:
شرط اول : غصبى نباشد:
در جایى انسان مى تواند نماز بخواند که یا مال خودش باشد و یا اگر مال دیگرى است ، بداند صاحبش راضى است ، بنابراین نماز خواندن در مکانهایى که گفته مى شود باطل است :
1-
در جایى که ملکش از دیگرى است و انسان نمى داند صاحبش راضى است یا نه ، که تا علم به رضایت او پیدا نکرده است نماز در آنجا باطل است مگر در...

شرط دوم : مکان نمازگزار در حال اختیار بى حرکت باشد:
نماز خواندن روى تشک و یا میزهایى که ثابت نمى ایستند، یا در داخل قطار و یا ماشین و کشتى ، در حال اختیار و در حال حرکت ، جایز نیست ، مگر اینکه در قطار و یا ماشین و کشتى همان گونه که آنها حرکت مى کنند ولى تکان نمى دهند، نمازبخواند، البته با رعایت شروط دیگر، مثل اینکه در هنگام تکان خوردن بدن چیزى نخواند و هرگاه آنها از قبله منحرف شدند، به طرف قبله برگرددو اما حرکتى که به تبع حرکت قطار و ماشین و کشتى انسان حرکت مى کند، اشکال ندارد و اما در حال اضطرار که مسلما نماز خواندن بى اشکال است ، ولى واجب است که مراعات قبله و استقرار را به قدر امکان بنماید.

......


برچسب :
نوشته شده در جمعه 1395/3/14 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
مبطلات وضو

هفت چیز وضو را باطل مى کند:


اول : بول ولو قطره اى باشد، الا کسى که بول او قطره قطره بى اختیار از او بیرون مى آید (مسلوس ) .

دوم : غائط ولو ذره اى باشد، الا کسى که غائط او مرتب و بى اختیار از او بیرون مى آید (مبطون ) که احکام آن در مساله 308 توضیح المسائل و بعد از آن بیان شده است .

 

سوم : باد معده و روده که از مخرج غائط خارج مى شود، مگر کسى که به خاطر مرضى که دارد باد معده بى اختیار از او خارج مى شود.

چهارم : خوابى که به واسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود، اما اگر چشم نبیند، ولى گوش بشنود، وضو باطل نمى شود؛


پنجم
: چیزهایى که عقل را از بین مى برد، مانند: دیوانگى و مستى و بیهوشى ؛
ششم
: استحاضه زنان ؛


هفتم
: کارى که براى آن بایستى غسل کرد، مانند: جنابت و مس میت .
منبع: کتاب "احکام نماز" نوشته محمد وحیدی.

 


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1395/3/13 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
انجام غسل به نیّت ما فی الذّمه
سوال: آیا انجام غسل به نیت ما فی الذمه کفایت از غسل واجب می کند؟

امام خمینی(ره):

بله کفایت می کند.

العروة الوثقی، 1383، ج1، ص 221، با استفاده از م 17

آیة الله اراکی(ره):

بله کفایت می کند.

(العروة الوثقی، 1383، ج1، ص 221، با استفاده از م 17)

آیة الله بهجت(ره):

بله کفایت می کند.

(وسیلة النجاة، 1381هـ ق، ج1، ص 65 با استفاده از م 22)

آیة الله تبریزی(ره):

بله کفایت می کند.

(منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج1 (العبادات)، ص 58، م 211)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

کفایت می کند.

(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله خوئی(ره):

بله کفایت می کند.

(العروة الوثقی، 1421هـ ق، ج1، ص 210 با استفاده از م 17 [700])

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

بله کفایت می کند.

(عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج1، ص 234، با استفاده از م 17)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر منظور این است که احتمال می دهد غسل واجبی از او فوت شده و نیت مافی الذمه می کند. بلی مجزی است و اگر می داند غسل واجب بر ذمه دارد نیت ما فی الذمه همان نیت غسل واجب است و معلوم است که مجزی است والله العالم

(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

بله کفایت می کند.

(تعلیقه عروة الوثقی، 1422هـ ق، ج1، ص 201 ، با استفاده از م 17)

آیة الله گلپایگانی(ره):

بله کفایت می کند.

عروة الوثقی، 1383، ج1، ص 221با استفاده از م 17

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

آری کفایت می کند.

(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

با سلام. بلی، کفایت می کند.

(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

بله کفایت می کند

(منهاج الصالحین، 1385، ج 2، ص 56 با استفاده از م 211)


برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1395/3/3 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
ابروی اصلاح شده در مقابل نامحرم

سوال: نمایان بودن ابروی اصلاح شده در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره)

سوال: آیا صلاح است برای زن ها تمام گردی صورت (چه اصلاح کرده و چه اصلاح نکرده) نمایان باشد؟

در صورت نداشتن مفسده مانع ندارد، ولی نباید با زینت باشد.

استفتائات، 1382، ج3، ص 256، س 33

آیت الله بهجت (ره)

باسمه تعالی. جایز نیست.

آیت الله تبریزی (ره):

بر زن جایز نیست که آرایش خود را بر آجنبی نمایان کند، و لکن پوشاندن آنچه که بین زن ها و پیره زن ها متعارف است مانند ابرو گرفتن واجب نیست، اگر چه احتیاط در پوشاندن است

آیت الله تبریزی (ره)

باسمه تعالی. بر زن جایز نیست که آرایش خود را بر آجنبی نمایان کند، و لکن پوشاندن آنچه که بین زن ها و پیره زن ها متعارف است مانند ابرو گرفتن واجب نیست، اگر چه احتیاط در پوشاندن است. والله العالم

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)

باسمه تعالی. اگر زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.

آیت الله سیستانی(دام ظلّه)

اشکال ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

باید از دید نامحرم پوشیده شود.

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

اشکالی ندارد.

 منبع:

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم)


برچسب :
نوشته شده در شنبه 1394/9/21 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
پوشاندن چانه با چادر
سوال: آیا پوشاندن کامل چانه در نماز واجب است یا این که فقط پایین آن باید پوشانده شود؟

امام خمینی(ره):

بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند و حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری (خمار = منظور از روسری همان خمار است، که زن سر خود را با آن می پیچد، و ژاید آن را بر سینه اش آویزان می کند. تفسیر المیزان ج5، ص 156) دیده می شود بنابر احتیاط واجب بپوشاند.

تحریرالوسیله، ج1، ص 142، م 4 عروةالوثقی، ج 1، ص 416، م 6

آیة الله اراکی(ره):

بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری دیده می شود بنابر احتیاط واجب، بپوشاند.

عروة الوثقی، ج1، ص 416، م 6


برچسب :
نوشته شده در جمعه 1394/9/20 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
حدث اصغر حین غسل

غسل

سوال: اگر در حین غسل از انسان حدث اصغر (هر چیز که وضو را باطل می کند مانند بول، باد معده و ...) سر بزند، غسل او چه حکمی دارد؟

امام خمینی(ره):

غسل باطل نمی شود ولی باید برای نماز وضو بگیرد.

تحریرالوسیله، ج1، ص 43، م 19

توضیح المسائل، 1383، ص 50 م386

 

آیة الله بهجت(ره):

اتمام غسل لازم نیست بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.

وسیلة النجاة، 1381، ص 64، م 19

توضیح المسائل، ص 78، م 379


برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه 1394/9/19 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
آیا محل‌های تیمم باید پاک باشد؟
سوال: وارد شدن به مساجد با تیمم بدل از غسل جنابت چه حکمی دارد؟

جواب: اگر تیمم به جهت ضرر داشتن آب برای بدن باشد، با آن تیمم می‌توان داخل مسجد شد و اگر به جهت تنگی وقت باشد، که اثرش فقط اجازه برای خواندن نماز است، با آن نمی‌توان داخل مسجد شد ـ البته نظر دیگری هم در این خصوص وجود دارد که می‌فرمایند در این صورت تنها به مقدار خواندن نماز واجب می‌تواند در مسجد باشد. می‌توانید شما خصوص مورد را از مرجع تقلید خود سئوال فرمائید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م726)

سوال: آیا تیمم زدن بر روی شن و ماسه مخلوط که اندکی هم نمناک است صحیح است؟

جواب: اشکال ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص403, م691)

سوال: آیا محل‌های تیمم باید پاک باشد؟ حال ا گر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد چه باید بکنیم؟

جواب: در تیمم باید پیشانی و کف دست‌ها و پشت دستها پاک باشد و اگر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد، باید با همان کف دست نجس تیمم کند. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م706 )

سوال: اگر به واسطه‌ی نداشتن آب یا عذر دیگری شخص تیمم کند بعد از برطرف شدن عذر تیمم صحیح است و می‌توان با آن نماز خواند؟

جواب: بعد از برطرف شدن عذر، تیمم او باطل می‌شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م719)

سوال: شخصی که یک چشم او عمل شده و دکتر سفارش نموده که آب برای چشم او ضرر دارد و از تیمم هم برای اینکه گرد و خاک به چشم نرود خودداری کند، بدون وضو و تیمم، نماز چه صورت دارد؟

جواب: باید بر روی زمین یا سنگی که غبار ندارد تیمم کند و نماز بدون وضو و تیمم قضاء دارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س237)

سوال: آیا تیمم در زمین‌هایی که در زمان طاغوت از صاحبان‌شان گرفته شده و در اختیار دیگران است، صحیح است؟

جواب: برای کسی که یقین بغصب بودن زمین ندارد، تیمم او صحیح است و کسی که علم به غصب بودن زمین دارد تیمم او باطل خواهد بود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م694 و696)

سوال: اگر کسی که وظیفه‌اش تیمم است، به علت شکستگی یک دست، نتواند آن را به پیشانی برساند، آیا برای کشیدن به پیشانی، یک دست سالم کافی است یا اینکه نائب گرفتن لازم است؟

جواب: در فرض مرقوم با دست سالم تیمم کنید و گرفتن نائب لازم نیست. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س243)

منبع: سایت اندیشه قم


برچسب :
نوشته شده در سه شنبه 1394/6/24 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
چسباندن مو بر سر و تکلیف وضو و غسل
سوال: شخصی که مو بر سرش چسبانده و قابل بر داشتن هم نیست (امکان آب رساندن نیست) برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد؟

امام خمینی(ره):

باید به دستور جبیره عمل کند.

تحریر الوسیله، 1424 هـ ق، ج1، ص 31، م9

توضیح المسائل، 1385، ص 44، م 338

آیة الله اراکی(ره):

باید به دستور جبیره عمل کند.

المسائل الوضحه، ج1، ص60، م 336

توضیح المسائل، 1372، ص 61، م 336



برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1394/6/16 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
حکم شستن تمام مو در غسل

سوال: آیا شستن موهای بلند در غسل لازم است؟

امام خمینی(ره):

بنابر احتیاط واجب، لازم است.

تحریرالوسیله، 1424، ج1، ص 35، م 4

توضیح المسائل، 1385، ص 49، م 379

 

آیة الله اراکی(ره):

واجب نیست.

المسائل الواضحه، 1414 هـ ق، ج1، ص 66، م 376

توضیح المسائل، 1372، ص68، م


برچسب :
نوشته شده در دوشنبه 1394/6/16 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
حکم نوافل در حال استقرار

سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟

امام خمینی(ره):

خیر، با ایماء و اشاره صحیح نیست، اگر انجام دهد بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

توضیح المسائل، ص 141، م 1045

آیة الله اراکی(ره):

خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست و نماز باطل است.

العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28

الاحکام الواضحه، ص 84، م 1037 و ص 185، م 1043


برچسب :
نوشته شده در يکشنبه 1394/6/15 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر
ترتیب در خواندن نمازهای قضا

سوال: آیا ترتیب در قضای نمازهای یومیه، در موارد ذیل لازم است؟

الف) بین ظهرین و عشائین

ب) بین نمازهای قضا شده یک روز یا چند روز

امام خمینی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) ترتیب لازم نیست، چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.

تحریرالوسیله، 1408هـ ق، ج1، ص 225، م 8، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16

توضیح المسائل، ص 186، با استفاده از م 1375

آیة الله اراکی(ره):

الف) ترتیب لازم است.

ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند ترتیب لازم است و اگر ترتیب را نداند، در صورتی که خواندن نمازهای قضا شده به ترتیب برای او مشقت زیاد نداشته باشد، ترتیب لازم است.

المسائل الواضحه، ج1، ص 240، م 1368، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16، زیدة الاحکام، ص 116، م 5، توضیح المسائل، 1372، ص 250، با استفاده از م 1368و 1371

 


برچسب :
نوشته شده در شنبه 1394/6/14 توسط rasoul1517 | لينك ثابت | (0) نظر

X