مکان نمازگزار
مکان نمازگزار داراى شرایطى است و هر کدام از آنها را که نداشته باشد، نماز خواندن در آن مکان باطل است ؛این شرایط عبارتند از:
شرط اول : غصبى نباشد:
در جایى انسان مى تواند نماز بخواند که یا مال خودش باشد و یا اگر مال دیگرى است ، بداند صاحبش راضى است ، بنابراین نماز خواندن در مکانهایى که گفته مى شود باطل است :
1- در جایى که ملکش از دیگرى است و انسان نمى داند صاحبش راضى است یا نه ، که تا علم به رضایت او پیدا نکرده است نماز در آنجا باطل است مگر در...
شرط دوم : مکان نمازگزار در حال اختیار بى حرکت باشد:
نماز خواندن روى تشک و یا میزهایى که ثابت نمى ایستند، یا در داخل قطار و یا ماشین و کشتى ، در حال اختیار و در حال حرکت ، جایز نیست ، مگر اینکه در قطار و یا ماشین و کشتى همان گونه که آنها حرکت مى کنند ولى تکان نمى دهند، نمازبخواند، البته با رعایت شروط دیگر، مثل اینکه در هنگام تکان خوردن بدن چیزى نخواند و هرگاه آنها از قبله منحرف شدند، به طرف قبله برگرددو اما حرکتى که به تبع حرکت قطار و ماشین و کشتى انسان حرکت مى کند، اشکال ندارد و اما در حال اضطرار که مسلما نماز خواندن بى اشکال است ، ولى واجب است که مراعات قبله و استقرار را به قدر امکان بنماید.
......
هفت چیز وضو را باطل مى کند:
اول : بول ولو قطره اى باشد، الا کسى که بول او قطره قطره بى اختیار از او بیرون مى آید (مسلوس ) .
دوم : غائط ولو ذره اى باشد، الا کسى که غائط او مرتب و بى اختیار از او بیرون مى آید (مبطون ) که احکام آن در مساله 308 توضیح المسائل و بعد از آن بیان شده است .
سوم : باد معده و روده که از مخرج غائط خارج مى شود، مگر کسى که به خاطر مرضى که دارد باد معده بى اختیار از او خارج مى شود.
چهارم : خوابى که به واسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود، اما اگر چشم نبیند، ولى گوش بشنود، وضو باطل نمى شود؛
پنجم : چیزهایى که عقل را از بین مى برد، مانند: دیوانگى و مستى و بیهوشى ؛
ششم : استحاضه زنان ؛
هفتم : کارى که براى آن بایستى غسل کرد، مانند: جنابت و مس میت .
منبع: کتاب "احکام نماز" نوشته محمد وحیدی.
بله کفایت می کند.
العروة الوثقی، 1383، ج1، ص 221، با استفاده از م 17
بله کفایت می کند.
(العروة الوثقی، 1383، ج1، ص 221، با استفاده از م 17)
بله کفایت می کند.
(وسیلة النجاة، 1381هـ ق، ج1، ص 65 با استفاده از م 22)
بله کفایت می کند.
(منهاج الصالحین، 1426 هـ ق، ج1 (العبادات)، ص 58، م 211)
کفایت می کند.
(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
بله کفایت می کند.
(العروة الوثقی، 1421هـ ق، ج1، ص 210 با استفاده از م 17 [700])
بله کفایت می کند.
(عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج1، ص 234، با استفاده از م 17)
اگر منظور این است که احتمال می دهد غسل واجبی از او فوت شده و نیت مافی الذمه می کند. بلی مجزی است و اگر می داند غسل واجب بر ذمه دارد نیت ما فی الذمه همان نیت غسل واجب است و معلوم است که مجزی است والله العالم
(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
بله کفایت می کند.
(تعلیقه عروة الوثقی، 1422هـ ق، ج1، ص 201 ، با استفاده از م 17)
بله کفایت می کند.
عروة الوثقی، 1383، ج1، ص 221با استفاده از م 17
آری کفایت می کند.
(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
با سلام. بلی، کفایت می کند.
(استفتئائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
بله کفایت می کند
(منهاج الصالحین، 1385، ج 2، ص 56 با استفاده از م 211)
سوال: نمایان بودن ابروی اصلاح شده در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟
سوال: آیا صلاح است برای زن ها تمام گردی صورت (چه اصلاح کرده و چه اصلاح نکرده) نمایان باشد؟
در صورت نداشتن مفسده مانع ندارد، ولی نباید با زینت باشد.
استفتائات، 1382، ج3، ص 256، س 33
باسمه تعالی. جایز نیست.
آیت الله تبریزی (ره):
باسمه تعالی. بر زن جایز نیست که آرایش خود را بر آجنبی نمایان کند، و لکن پوشاندن آنچه که بین زن ها و پیره زن ها متعارف است مانند ابرو گرفتن واجب نیست، اگر چه احتیاط در پوشاندن است. والله العالم
باسمه تعالی. اگر زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.
اشکال ندارد.
باید از دید نامحرم پوشیده شود.
اشکالی ندارد.
منبع:
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعه الزهرا(قم)
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند و حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری (خمار = منظور از روسری همان خمار است، که زن سر خود را با آن می پیچد، و ژاید آن را بر سینه اش آویزان می کند. تفسیر المیزان ج5، ص 156) دیده می شود بنابر احتیاط واجب بپوشاند.
تحریرالوسیله، ج1، ص 142، م 4 عروةالوثقی، ج 1، ص 416، م 6
بر زن واجب است گردن و زیر چانه خود را بپوشاند حتی مقداری از زیر چانه را که هنگام بستن روسری دیده می شود بنابر احتیاط واجب، بپوشاند.
عروة الوثقی، ج1، ص 416، م 6
سوال: اگر در حین غسل از انسان حدث اصغر (هر چیز که وضو را باطل می کند مانند بول، باد معده و ...) سر بزند، غسل او چه حکمی دارد؟
غسل باطل نمی شود ولی باید برای نماز وضو بگیرد.
تحریرالوسیله، ج1، ص 43، م 19
توضیح المسائل، 1383، ص 50 م386
اتمام غسل لازم نیست بلکه کافی است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنابر احتیاط برای نماز و کاری که وضو لازم دارد، وضو بگیرد.
وسیلة النجاة، 1381، ص 64، م 19
توضیح المسائل، ص 78، م 379
جواب: اگر تیمم به جهت ضرر داشتن آب برای بدن باشد، با آن تیمم میتوان داخل مسجد شد و اگر به جهت تنگی وقت باشد، که اثرش فقط اجازه برای خواندن نماز است، با آن نمیتوان داخل مسجد شد ـ البته نظر دیگری هم در این خصوص وجود دارد که میفرمایند در این صورت تنها به مقدار خواندن نماز واجب میتواند در مسجد باشد. میتوانید شما خصوص مورد را از مرجع تقلید خود سئوال فرمائید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م726)
جواب: اشکال ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص403, م691)
جواب: در تیمم باید پیشانی و کف دستها و پشت دستها پاک باشد و اگر کف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد، باید با همان کف دست نجس تیمم کند. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م706 )
جواب: بعد از برطرف شدن عذر، تیمم او باطل میشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م719)
جواب: باید بر روی زمین یا سنگی که غبار ندارد تیمم کند و نماز بدون وضو و تیمم قضاء دارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س237)
جواب: برای کسی که یقین بغصب بودن زمین ندارد، تیمم او صحیح است و کسی که علم به غصب بودن زمین دارد تیمم او باطل خواهد بود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م694 و696)
جواب: در فرض مرقوم با دست سالم تیمم کنید و گرفتن نائب لازم نیست. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س243)
منبع: سایت اندیشه قم
باید به دستور جبیره عمل کند.
تحریر الوسیله، 1424 هـ ق، ج1، ص 31، م9
توضیح المسائل، 1385، ص 44، م 338
باید به دستور جبیره عمل کند.
المسائل الوضحه، ج1، ص60، م 336
توضیح المسائل، 1372، ص 61، م 336
سوال: آیا شستن موهای بلند در غسل لازم است؟
بنابر احتیاط واجب، لازم است.
تحریرالوسیله، 1424، ج1، ص 35، م 4
توضیح المسائل، 1385، ص 49، م 379
واجب نیست.
المسائل الواضحه، 1414 هـ ق، ج1، ص 66، م 376
توضیح المسائل، 1372، ص68، م
سوال: آیا در نماز نافله در حال استقرار و اختیار می توان رکوع و سجده را با ایماء و اشاره انجام داد؟
خیر، با ایماء و اشاره صحیح نیست، اگر انجام دهد بنابر احتیاط واجب نمازش باطل است.
العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28
توضیح المسائل، ص 141، م 1045
خیر، رکوع و سجده با ایماء و اشاره صحیح نیست و نماز باطل است.
العروة الوثقی، ج1، ص 518، با استفاده از م 28
الاحکام الواضحه، ص 84، م 1037 و ص 185، م 1043
سوال: آیا ترتیب در قضای نمازهای یومیه، در موارد ذیل لازم است؟
الف) بین ظهرین و عشائین
ب) بین نمازهای قضا شده یک روز یا چند روز
الف) ترتیب لازم است.
ب) ترتیب لازم نیست، چه ترتیب نمازهای قضا شده را بداند چه نداند.
تحریرالوسیله، 1408هـ ق، ج1، ص 225، م 8، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16
توضیح المسائل، ص 186، با استفاده از م 1375
الف) ترتیب لازم است.
ب) اگر ترتیب نمازهای قضا شده را بداند ترتیب لازم است و اگر ترتیب را نداند، در صورتی که خواندن نمازهای قضا شده به ترتیب برای او مشقت زیاد نداشته باشد، ترتیب لازم است.
المسائل الواضحه، ج1، ص 240، م 1368، عروة الوثقی، 1380، ج1، ص 577 م 16، زیدة الاحکام، ص 116، م 5، توضیح المسائل، 1372، ص 250، با استفاده از م 1368و 1371